Příčiny poškození Common Rail vstřikovače - AutoNorma

Hlavní příčiny poškození vstřikovačů Common rail

Vstřikovače Common Rail jsou dnes velmi populární, používané jsou nejen u vznětových, ale i zážehových motorů. V moderních vznětových motorech je kladen velký důraz na dosažení nejlepšího výkonu při současném snížení spotřeby paliva a škodlivých emisí. Na vstřikovací systémy byly kladeny vysoké nároky. Vstřikovací tlaky okolo 2000 barů jsou nyní standardní normou, a proto musí být jejich práce velmi přesná. Co však způsobuje poškození tohoto systému?

Nízká kvalita paliva

Ať už se jedná o vstřikovače výrobců Bosch, Delphi, Denso či Siemens VDO / Continental VDO všechny bez výjimky mají společné to, že pracují pod tlakem i více než 2000 barů. Součástky použité při výrobě mají rozdílnosti ve velikostech několika mikronů a tím jsou velmi náchylné na proudění kvalitního paliva, které je maže.

Všechny nečistoty, pevné částice a voda v motorové naftě poškozují tyto přesné prvky vstřikovačů. Narušují povrch vstřikovačů erozí a korozí. Parafín krystalizující v nekvalitním palivu může také vést k poruše systému vstřikování. Jednoduše řečeno vstřikovače ucpe. Proto je kvalita paliva klíčová, pokud jde o trvanlivost vstřikovačů a celého vstřikovacího systému.

Nízká kvalita paliva

Palivový filtr je zanesený

Palivový filtr je navržen tak, aby zachytil a uložil všechny nečistoty ve formě částic sám o sobě, ale také aby oddělil vodu od paliva, tím by mělo být zabráněno korozi jednotlivých částí vstřikovacího systému. Prodloužení intervalů výměny filtrů a použití filtrů nízké kvality, které nejsou určeny pro daný model automobilu, může způsobit poškození vstřikovačů.

Palivový filtr je zanesený

Kontaminace v systému

Všechna cizí tělesa, která vstoupí do systému, mohou poškodit vstřikovače. Části rzi, prach pronikající přes netěsné spoje, malé kovové úlomky, voda či jiné nežádoucí kapaliny, poškozená palivová nádrž, to vše může způsobit nefunkčnost vstřikovačů (nebo také vstřikovacího čerpadla).

Vysokotlaké čerpadlo

Stává se, že podávací čerpadlo nebo samotné vysokotlaké čerpadlo začne tvořit malé kovové špony, které se pak následně přes rozdělovací lištu dostanou do vstřikovačů a nenávratně je poškodí.

Vysokotlaké čerpadlo

Špatně provedený chiptuning

Jakékoliv amatérské pokusy o zvýšení výkonu, vyrušení EGR ventilu či jiné nežádoucí a neodborné zásahy mohou vést k poškození vstřikovačů.
Diagnostika a opravy vstřikovačů

Poškození vstřikovačů provází charakteristické symptomy. Jedním ze základních testů vstřikovačů je test přepadů. Pokud se vyskytnou níže uvedené příznaky na vašem voze, je možné, že problémem mohou být vadné vstřikovače:

  • obtížný start vozu za studena
  • pokles výkonu vozidla
  • černý kouř 
  • škubání či výpadky spalování během jízdy
  • charakteristické "klepání" vstřikovačů
  • přehřívání motoru
  • nepravidelný chod na volnoběh
  • zvýšená spotřeba paliva
  • náhlé zastavení motoru

V případě netěsnosti v systému vstřikování se ve špičce vstřikovače vstupuje do válce příliš mnoho paliva, což způsobuje zvýšení teploty spalování a ředění olejového filmu.
Tím může dojít k poškození pístu, válce, hlavy, turbodmychadla, katalyzátoru nebo filtru pevných částic.

Vysoké množství vstřikovaného paliva způsobující zanesení filtru pevných částic nebo EGR ventilu.

zanesený DPF Zanesený DPF

Nepřehlížejte výše uvedené příznaky, protože používání vozu s nefunkčními vstřikovači může vést k úplné poruše motoru. Více v sekci Jak repasujeme vstřikovače.