Tomáš poradí
+420 731 447 502
(Ve všední dny od 8:00 do 17:00)
15.11.2023
7 min
Tomáš
Motoristé EGR ventily nemají rádi, protože kromě rizika selhání ventilu je zde fakt, že recirkulace spalin ovládaná EGR ventilem snižuje výkon (při spalování je ve válci méně kyslíku a paliva).
Zanesené EGR ventily trápí motoristy už od 70. let minulého století. Existence EGR ventilu je většině motoristů zahalena tajemstvím do doby, než dieselový motor jeho auta ztratí výkon nebo nejde nastartovat. Se zpřísňováním emisních norem Euro se EGR ventil prosazuje i u benzinových motorů.
Hlavním důvodem je samotná podstata fungování EGR ventilu, tedy, že jím prochází výfukové plyny, které jsou u naftových motorů a přímovstřikových benzínových motorů plné pevných častic (připomeňme, že k čištění dochází až dále ve výfuku pomocí DPF filtru). Spaliny obsahují pevné částice, ulpívají na kovových površích a zanášejí EGR ventil, sací i výfukové potrubí a EGR chladič. Dále k zanášení přispívá horší kondice motoru – spalování paliva spolu s olejem. Čištění EGR ventilů má smysl jen u starších aut, novější a sofistikovanější modely si žádají výměnu.
Se zanášením EGR ventilu souvisí i zanášení sání. Pokud se EGR ventil včas nenechá vyčistit, tak hrozí poškození mechaniky, která ventil ovládá. Pokud se ventil zasekne, tak často ani nenastartujete, protože recirkulaci spalin elektronika dovoluje nikoli při startu nebo plném výkonu motoru, ale v nízkém a středním zatížení, po tom, co motor dosáhne optimální provozní teploty.
Zanesený EGR ventil
U elektronicky řízených EGR ventilů (novější vozy) si nijak nepomůžete, protože vůz budete zobrazovat chybové hlášky nebo pošle motor do nouzového režimu. K vypnutí EGRu je třeba softwarové úpravy řídicí jednotky.
Staré diesely s EGR ventilem se záslepkou mohly fungovat, řidiči si pochvalují lepší chod motoru, lepší spotřebu a vyšší výkon. Problematická je potom návštěva STK.
Při nižší teplotě ve válcích vzniká při spalování ještě méně škodlivých oxidů dusíku, proto je vhodné výfukové plyny před přivedením do válců co nejvíce ochladit. Ochlazením plynů klesá také jejich tlak, je možno poslat do válců více spalin.
Novější kamiony a osobní automobily mají systém EGR vylepšený o chladič, což je v podstatě dvouplášťová kovová trubka (nejčastěji nerezová ocel nebo hliník), která je instalována za výfukovými svody motoru, avšak před turbodmychadlem. Samozřejmě že pro chladiče EGR platí to samé, co pro ventily. Tedy že dochází k jejich ucpání sazemi nebo praskání. I tyto části umíme repasovat a navrátit jim původní funknčnost.
Typicky jde o starší přímovstřikové diesely bez DPF filtru. V minulosti nebyl tak velký tlak na čistotu spalování, a tak dvacet let staré diesely nemají ani DPF ani vstřikování AdBlue, proto jejich EGR ventily trpí. Typickými zákazníky záslepek na EGR jsou majitelé jedničkových Octavií s motorem 1.9 TDI. Samozřejmě část našich zákazníků tvoří i majitelé nákladních vozidel, kde se EGR ventily a chladiče výfukových plynů objevují déle než u osobních vozidel. Nájezd bývá u kamionů také zpravidla vyšší než u osobních vozidel, a tak dochází k praskání či ucpání EGR chladičů.
Motory známé typickým selháváním EGR jsou také VW 2.0 TDI-PD, které měly problémy s porézností čili netěsností EGRu. TDI motory Audi - 2.7 a 3.0 V6 chronicky trpí velkým zanášením karbonem.
Jak probíhá repase chladičů EGR, jsme popsali v tomto článku. Máte nefunkční EGR ventil? Potřebujete poradit s výběrem vhodného dílu? Kontaktujte nás.