Repasované autodíly přímo od zdroje
search
Chcete poradit?
basket 0

0 Kč

V košíku nemáte žádné zboží

Jak funguje EGR ventil a jak řešit jeho zanášení

calendar15.11.2023

timer7 min

userTomáš

Při výběru ojetiny je potřeba důkladně prověřit historii vozu a jeho skutečný stav. Jedním z dílů, na který se při kontrole vozu zapomíná je EGR ventil. Systém, který redukuje množství oxidu dusíku vznikajícího při nedokonalém spalování. Jeho kontrola je důležitá, jelikož se často zanáší sazemi a hrozí poškození mechaniky, která ventil ovládá. Jak poznat zanesený EGR a co s ním dělat se dozvíte v tomto článku.

EGR ventily byly v Evropě masově nasazovány s normou EURO 1. Dnes mají EGR ventily všechny dieselové motory, benzínových aut s EGRem je zhruba polovina a tendence je vzrůstající.

EGR ventil je součástka propojující výfukové potrubí se sáním motoru. Jeho hlavní funkcí je redukce emisí, které vznikají při nedokonalém spalování. EGR vrací část výfukových splodin zpět do sání, kde se mísí se směsí paliva a vzduchu. Přítomnost spalin ve válci má za následek snížení maximální teploty při spalování a přebytečného kyslíku ve směsi (diesely pracují s přebytkem kyslíku), čímž snižuje množství oxidu dusíku.

Pro transport výfukových spalin zpátky do motoru není potřeba pohon, jelikož v sání motoru je velký podtlak, který spaliny nasává. EGR ventil ovládá množství spalin, které je posíláno zpátky do motoru. Ventil se otevírá teprve ve chvíli, kdy motor dosáhne optimální provozní teploty, při plném zatížení motoru zůstává uzavřen.

 

Typy EGR ventilu

  1. Pneumaticky řízený EGR ventil – starší typ, ovládaný membránou reagující na podtlak ze sacího potrubí.
  2. Elektromagneticky řízený EGR ventil – novější typ, plynule regulovatelná možnost posílání přesných dávek výfukových plynů.

Nevýhody EGR ventilů 

Motoristé EGR ventily nemají rádi, protože kromě rizika selhání ventilu je zde fakt, že recirkulace spalin ovládaná EGR ventilem snižuje výkon (při spalování je ve válci méně kyslíku a paliva).

Zanesené EGR ventily trápí motoristy už od 70. let minulého století. Existence EGR ventilu je většině motoristů zahalena tajemstvím do doby, než dieselový motor jeho auta ztratí výkon nebo nejde nastartovat. Se zpřísňováním emisních norem Euro se EGR ventil prosazuje i u benzinových motorů.

Zanesený EGR ventil

Proč se EGR ventil zanáší?

Hlavním důvodem je samotná podstata fungování EGR ventilu, tedy, že jím prochází výfukové plyny, které jsou u naftových motorů a přímovstřikových benzínových motorů plné pevných častic (připomeňme, že k čištění dochází až dále ve výfuku pomocí DPF filtru). Spaliny obsahují pevné částice, ulpívají na kovových površích a zanášejí EGR ventil, sací i výfukové potrubí a EGR chladič. Dále k zanášení přispívá horší kondice motoru – spalování paliva spolu s olejem. Čištění EGR ventilů má smysl jen u starších aut, novější a sofistikovanější modely si žádají výměnu. 

Se zanášením EGR ventilu souvisí i zanášení sání. Pokud se EGR ventil včas nenechá vyčistit, tak hrozí poškození mechaniky, která ventil ovládá. Pokud se ventil zasekne, tak často ani nenastartujete, protože recirkulaci spalin elektronika dovoluje nikoli při startu nebo plném výkonu motoru, ale v nízkém a středním zatížení, po tom, co motor dosáhne optimální provozní teploty.

Zanesený EGR ventil

Vnitřní a vnější EGR ventil 

  1. Vnějším EGR ventilem se rozumí nasazení systému, který posílá část spalin přes výměník tepla (chladič EGR) nebo přímo.
  2. Vnitřním zase to, že recirkulace spalin se děje přímo uvnitř motoru a nepotřebuje EGR ventil. K tomuto se využívá proměnné časování ventilů, které umožňuje nasát část spalin zpátky do válce prodloužením otevření výfukových ventilů, nebo otevíráním sacích ventilů. 

Zaslepení EGR ventilu – řešení, nebo riziko? 

U elektronicky řízených EGR ventilů (novější vozy) si nijak nepomůžete, protože vůz budete zobrazovat chybové hlášky nebo pošle motor do nouzového režimu. K vypnutí EGRu je třeba softwarové úpravy řídicí jednotky.  

Staré diesely s EGR ventilem se záslepkou mohly fungovat, řidiči si pochvalují lepší chod motoru, lepší spotřebu a vyšší výkon. Problematická je potom návštěva STK.

Chladič EGR – vylepšení systému recirkulace spalin 

Při nižší teplotě ve válcích vzniká při spalování ještě méně škodlivých oxidů dusíku, proto je vhodné výfukové plyny před přivedením do válců co nejvíce ochladit. Ochlazením plynů klesá také jejich tlak, je možno poslat do válců více spalin.

Novější kamiony a osobní automobily mají systém EGR vylepšený o chladič, což je v podstatě dvouplášťová kovová trubka (nejčastěji nerezová ocel nebo hliník), která je instalována za výfukovými svody motoru, avšak před turbodmychadlem. Samozřejmě že pro chladiče EGR platí to samé, co pro ventily. Tedy že dochází k jejich ucpání sazemi nebo praskání. I tyto části umíme repasovat a navrátit jim původní funknčnost.

Typické projevy zaneseného EGR ventilu  

Výfukové plyny jsou agresivní a urychlují korozi materiálů. Horké a agresivní plyny mají vliv na zanesení EGR ventilu i na těsnost EGR ventilu.

Projevy mohou být:

  ● Z výfuku vychází bílý kouř či pára (neplést si závadu s vadným těsněním pod hlavou).
  ● Chladicí kapalina mizí bez viditelných úniků.
  ● Svítí kontrolka motoru – check engine.

U jakých motorů EGR ventil nejvíce trpí? 

Typicky jde o starší přímovstřikové diesely bez DPF filtru. V minulosti nebyl tak velký tlak na čistotu spalování, a tak dvacet let staré diesely nemají ani DPF ani vstřikování AdBlue, proto jejich EGR ventily trpí. Typickými zákazníky záslepek na EGR jsou majitelé jedničkových Octavií s motorem 1.9 TDI. Samozřejmě část našich zákazníků tvoří i majitelé nákladních vozidel, kde se EGR ventily a chladiče výfukových plynů objevují déle než u osobních vozidel. Nájezd bývá u kamionů také zpravidla vyšší než u osobních vozidel, a tak dochází k praskání či ucpání EGR chladičů.   

Motory známé typickým selháváním EGR jsou také VW 2.0 TDI-PD, které měly problémy s porézností čili netěsností EGRu. TDI motory Audi - 2.7 a 3.0 V6 chronicky trpí velkým zanášením karbonem.

Časté chybové kódy při EGR selhání 

  • P0400: EGR flow malfunction 
  • P0401: EGR insufficient flow detected 
  • P0402: EGR excessive flow detected 
  • P0403: EGR circuit malfunction 
  • P0404: EGR circuit range/performance 
  • P0405: EGR sensor A circuit low 
  • P0406: EGR sensor A circuit high 
  • P0407: EGR sensor B circuit low 
  • P0408: EGR sensor B circuit high 
  • P1403: EGR solenoid low 
  • P1404: EGR systemclosed valve pintle error 
  • P1405: EGR solenoid high 
  • P1406: EGR system pintle position error


Jak probíhá repase chladičů EGR, jsme popsali v tomto článku. Máte nefunkční EGR ventil? Potřebujete poradit s výběrem vhodného dílu? Kontaktujte nás.