Repasované autodíly přímo od zdroje
search
Chcete poradit?
basket 0

0 Kč

V košíku nemáte žádné zboží

Poruchy vznětových motorů a jak se jim vyhnout

calendar11.05.2023

timer11 min

userTomáš


Milion kilometrů bez oprav? Tak tomu bývalo v dobách Mercedesů W123 „pián“. Ač jsou dieselové motory oblíbené pro dvou spolehlivost, spousta z nich dnes funguje perfektně jen chvíli – v článku se podíváme na to, co se vám kdy může pokazit u vznětových (dieselových) motorů.

Staré diesely, vyrobené kolem poloviny 90. let, byly často pomalé a to, co vycházelo z jejich výfuků, bylo pro životní prostředí škodlivější než smog, který se ještě nedávno vznášel nad Ostravou. Jenže to tehdy skoro nikoho nezajímalo, protože záleželo na jediném: na životnosti. K tomu, aby takový diesel jezdil neomezeně dlouho, stačila trocha zdravého rozumu majitele. 

A to do té doby, než přišlo vstřikování common rail, masové přeplňování turbodmychadly, vyspělými systémy následného zpracování výfukových plynů a stále se zvyšujícím výkonem, který se ždímal z litrového objemu. Moderní diesel se tak stal rychlým, velmi úsporným, čistým a také… nespolehlivým.
 

Důvody ne/spolehlivosti dieselových motorů

  1. Vysoký stupeň technické vyspělosti - aby moderní vznětový motor splňoval normy pro čisté výfukové plyny, musí být vybaven mimořádně složitým a často choulostivým příslušenstvím. 
  2. Chyby v konstrukci, které jsou obvykle důsledkem přílišného spěchu při vývoji. Závody ve zbrojení jsou v plném proudu a nikdo nemá čas důkladně otestovat odolnost nového motoru – nechá jej otestovat zákazníky. 
  3. Nepříznivé provozní podmínky - další důvod nespolehlivosti je částečně vinou samotných výrobců, kteří doporučují nesmyslně dlouhé intervaly mezi výměnami oleje a částečně vinou uživatelů, kteří nevědí, jak s moderním vznětovým motorem zacházet. 
  4. Specifika trhu - z finančních důvodů je mnoho českých motoristů odsouzeno k nákupu dovezených vozů, což většinou znamená auta se statisíci najetých kilometrů.

Lze tedy doporučit koupi vozu s naftovým motorem?

Samozřejmě. Rozumně používaný a dobře udržovaný diesel má velkou šanci na relativně dlouhý bezproblémový provoz. Ceny ojetých dieselů navíc začínají pomalu klesat – zákazníci mají opět větší zájem o jednoduché benzinové motory s atmosférickým plněním. 

Problémy se začínají objevovat i u moderních benzínových motorů: přeplňování, dvouhmotové setrvačníky, EGR ventily nebo přímé vstřikování – to už dávno není problém výhradně dieselů. Ze všech poruch, které v článku uvádíme, se některé objevují dříve než u benzínových motorů. Typickými poruchami u dieselů jsou: závady filtru pevných částic (toto zařízení se nyní vyskytuje i v nových benzinových agregátech), netěsnící vstřikovače, spálené/přetržené žhavící svíčky, zapečená regulace variabilní geometrie turbodmychadla (benzínové motory mají obvykle turbo s pevnou geometrií – WG).



Jak prodloužit životnost vznětových motorů? 

Dieselové motory mají jedno společné: jejich nesprávná obsluha je velmi negativně ovlivňuje. Staré agregáty s nepřímým vstřikováním a bez přeplňování se ukázaly jako nejlepší. Čím více techniky, tím je to horší: systémy common rail vyžadují kvalitní palivo, vstřikovače s čerpadlem (PD, PPD), které donedávna používal koncern VW, vyžadují olej splňující předepsané normy. Dieselům se také nelíbí krátké vzdálenosti a příliš dlouhé intervaly výměny oleje.

Způsoby prodloužení životnosti vznětového motoru: 

  • Pravidelně kontrolujte hladinu oleje. Motorový olej včetně filtrů měňte nejlépe každých 15 000 km. Jezdíte-li hodně po městě, tak každých 10 000 km.
  • Pokud máte dieselový motor se „suchým“ filtrem pevných částic, vyhněte se zejména krátkým vzdálenostem a používejte správný olej (s nízkým obsahem popelnatých složek).
  • Do města je vhodný motor bez DPF s pevným setrvačníkem. 
  • Vyhněte se jízdě na neutrál a příliš nízkým otáčkám, kdy nevyužíváte plný potenciál motoru.
  • Palivo tankujte pouze u značkových čerpacích stanic a v zimě – pokud si nejste jisti, zda jste natankovali nemrznoucí naftu – použijte aditivum.
  • Nešetřete na dílech: nejlevnější náhrada znamená vysoké riziko ještě většího poškození; příznaky poruchy neignorujte, protože jedna drobnost může vést k mnoha dalším, závažnějším závadám.
  • Mnohé náklady na opravy lze snížit – stačí koupit repasovaný díl a nechat vůz opravit v kvalitním nezávislém servisu.

Jak rychle zničit vznětový motor?

  • Výměna oleje v intervalu 30 – 50 000 km bude fungovat pouze v případě, že vůz bude jezdit po dálnici a bez velkého zatížení.
  • Chiptuning má sám o sobě mnoho výhod, ale pokud není proveden odborně, končí obvykle katastrofou, stejně jako instalace tzv. power boxu.
  • Hledáte-li auto, se kterým budete jezdit jen pro rohlíky, kupte si benzinový nebo hybridní vůz. V případě, že ročně neujedete více jak 15 000 km, doporučujeme to samé.
  • Pokud vůz negarážujete, raději se vyhněte moderním motorům se systémy AdBlue – vodný roztok močoviny je velmi málo odolný vůči mrazům.

Co vše se může u dieselových motorů poškodit

Nákup dieselu by měl být dobře promyšlený a jeho provoz zodpovědný. Nelze však také popřít, že éra skutečně odolných dieselů je pryč a někdy ani pečlivá péče nezaručí klid. 

Závady DPF filtrů
Moderní diesely splňují přísné emisní normy použití DPF filtrů (tzv. suchých nebo mokrých filtrů) a systému SCR pro snížení oxidů dusíku (NOx). Filtry pevných částí se časem zanáší popelem a intervaly mezi čistícími cykly se zkracují.

Pozor: Pokud se rozsvítí kontrolka filtru pevných částí, může to znamenat, že se systém právě regeneruje. Častěji to však znamená, že řídící jednotka nezvládne sama spálit saze – je nutná tzv. nucená regenerace (ta je škodlivá pro motor, takže ji nelze opakovat příliš často) nebo výměna. Někteří lidé doporučují filtr zanesený popelem vyčistit mechanicky, ale snadno jej při tom poškodíte. U vozů se suchým filtrem signalizuje stoupající hladina oleje, že regenerace (vypnutí motoru) byla několikrát po sobě zastavena. 

Závady turbodmychadel
Závady turbodmychadla jsou důsledkem nesprávného provozu (např. ostrá jízda se studeným olejem, jízda v příliš nízkých otáčkách), kontrakčních chyb, problémů s mazáním u raných verzí motoru 1.6 TDCi/HDi (Ford, PSA, Volvo), čipování a běžného opotřebení těsnění. Dochází také k poruchám aktuátoru či snímače tlaku. 

Projevy: Nedostatek výkonu, šedomodrý kouř, úbytek oleje, pískání při akceleraci, velké množství oleje v mezichladiči. 
Výskyt: 1.9 dCi/120k (Renault), 1.4 TDI (VW), 2.0 D-4D/116k (Toyota), 2.2/170k a 2.7 HDi (PSA), 1.6 CRDi (Hyundai, Kia).

Turbodmychadlo GARRETT 723341-0013

warehouse

Plně repasované turbodmychadlo GARRETT 723341-0013 s kalibračním protokolem o 100% funkčnosti. Poškozené a nezpůsobilé díly byly vyměněny za nové originální, původní funkční komponenty byly opískovány. Po kompletaci byla nastavena podtlaková nebo elektronická regulace. Součástí balení je montážní postup, který vám pomůže vyvarovat se opětovnému poškození repasovaného turbodmychadla.

10 690 Kč s DPH

Turbodmychadlo GARRETT 775274-5002S

warehouse

Plně repasované turbodmychadlo GARRETT 775274-5002S s kalibračním protokolem o 100% funkčnosti. Poškozené a nezpůsobilé díly byly vyměněny za nové originální, původní funkční komponenty byly opískovány. Po kompletaci byla nastavena podtlaková nebo elektronická regulace. Součástí balení je montážní postup, který vám pomůže vyvarovat se opětovnému poškození repasovaného turbodmychadla.

6 890 Kč s DPH

Turbodmychadlo KKK 54399880054

warehouse

Plně repasované turbodmychadlo KKK 54399880054 s kalibračním protokolem o 100% funkčnosti. Poškozené a nezpůsobilé díly byly vyměněny za nové originální, původní funkční komponenty byly opískovány. Po kompletaci byla nastavena podtlaková nebo elektronická regulace. Součástí balení je montážní postup, který vám pomůže vyvarovat se opětovnému poškození repasovaného turbodmychadla.

6 390 Kč s DPH


Závady vstřikovačů
Špičky vstřikovačů poškozuje nekvalitní palivo, agresivní ladění při chiptuningu a závady, které zvyšují teplotu spalování směsi. U některých motorů jsou špičky zaneseny kovovými pilinami, např. z vadného vstřikovacího čerpadla. Dále se vyskytují elektrické závady (přepálení cívek), problémy s regulačními ventily a úniky paliva z pod těsnění (tzv. o-kroužků). Vstřikovače s čerpadlem (PD), které donedávna používal koncern VW, vyžadují speciální olej, který splňuje specifickou normu. Ve starších vozech (např. Opel 2.0 DTI) se porouchávala vstřikovací čerpadla VP44, v současnosti se mechanici často potýkají s vadnými vysokotlakými čerpadly

Příznaky: Obtížné startování, vibrace, černý kouř z výfuku, zvýšené spalování. 
Základní diagnostika: Měření korekcí vstřikovačů, které však mohou být zavádějící – podobný efekt (nesprávná dávka) může být způsoben také nedostatečnou kompresí v daném válci. Závazný výsledek poskytuje „stolní“ (přetlaková) zkouška pomocí testovací stolice. 
Renault
Výskyt: 1.4, 2.0 TDI PD (VW), 1.6 a 2.0 TDI CR (VW), 1.5 dCi (), 1.4 HDi i 2.7 HDi (PSA), 2.0 a 2.2 CD (Mazda), 2.1, 2.7, 3.0 DCI (Mercedes), 1.7, 3.0 CDTI (Opel), 1.8, 2.0 TDCi (Ford), 2.4 D5 (Volvo). 



Vířivé klapky
Klapky regulují délku sacího systému a „víří“ vzduch nasávaný do válců tak, aby motor při volnoběhu vypouštěl co nejméně toxických látek a při potřebě plného výkonu spaloval směs paliva a vzduchu co nejúčinněji. Problémem je, že systém může být náchylný k poruchám a usazeniny hromadící se v sání mu neprospívají – může dojít k zablokování ovládacího mechanismu nebo některé z klapek, což má za následek rozsvícení kontrolky motoru. U některých motorů – včetně vybraných variant 1.9 16V M-jet/CDTI (Opel/Fiat) a 3.0d (BMW, M57) – může dojít k odlomení klapky a jejímu nasání do válce, což obvykle znamená konec motoru. Někteří lidé tento problém řeší trvalou demontáží (přišroubováním rozdělovače), ačkoli to není dle předpisů legální. 

Příznaky: Problémy se startováním, nedostatek výkonu, kontrolka motoru, nesprávné korekce vstřikovačů, kouř. 

Problémy s hlavou motoru
Závadou typickou pro moderní motory, a to nejen vznětové, je praskání hlavy – tepelné namáhání. Mimo jiné se objevuje také „usazování“ vložek válců (3.0 CDTI; Opel/Isuzu) a eroze vložek (2.0 a 2.2 D-4D; Toyota), tj. netěsnost mezi hlavou a blokem motoru. 

Projevy: Problémy s hlavou mohou indikovány intenzivním bílým kouřem, úbytkem chladicí kapaliny či  stopami oleje v expanzní nádržce.
Poznámka: Podobné příznaky může mít i porucha chladiče EGR. 

Závady EGR ventilu
To, co motor dýchá, závisí na váze vzduchu a systému recirkulace výfukových plynů (EGR). Ventil EGR otevírá nebo uzavírá průtok mezi výfukovým a sacím potrubím na základě signálu z váhy vzduchu. Pokud motor v daném okamžiku nepotřebuje plný výkon, je část výfukových plynů vedena zpět do sacího potrubí, což snižuje emise oxidů dusíku. Recirkulační systém obvykle pracuje za ztížených podmínek (velké nánosy karbonu, usazeniny) a rychle se zanáší. Výsledkem je, že se ventil v některé poloze zablokuje nebo pracuje se zpožděním, což vede ke špatnému výkonu a nebo problémům se startováním. Dobrá zpráva je, že závadu lze poměrně snadno diagnostikovat pomocí počítače. V poslední době jsou EGR ventily vybaveny chladičem výfukových plynů – chladič uniká a příznaky se podobají poruše těsnění hlavy motoru. 

Příznaky: Nedostatek výkonu, obtížné startování, svítící kontrolka motoru, stopy oleje v expanzní nádržce. 

Cena opravy vás nemusí zruinovat
Náklady na opravu dieselových motorů můžete snížit, když si místo nových dílů pořídíte díly repasované. V naší opavské výrobě denně repasujeme desítky náhradních dílů od turbodmychadel, vstřikovačů, AdBlue modulů až po EGR ventily a vstřikovací čerpadla. Kvalita repasovaných dílů odpovídá kvalitě nových dílů, jen cenovka je až o 30 % nižší. Proč kupovat do starého auta nové díly?