Repasované autodíly přímo od zdroje
search
Chcete poradit?
basket 0

0 Kč

V košíku nemáte žádné zboží

AdBlue moduly - jak je repasujeme a jaké jsou jejich nejčastější poruchy?

calendar27.10.2023

timer5 min

userTomáš

AdBlue modul je součástí systému, který se používá u dieselových motorů ke snižování emisí oxidu dusíku (NOx). Jde o roztok močoviny a vody, který je vstřikován do výfukového systému vozidla za účelem snižování emisí oxidů dusíku. Tyto látky vznikají při spalování dieselového paliva.


Jak AdBlue systém funguje?

Smyslem celého procesu je snížení množství NOx vypouštěného do ovzduší, což přispívá ke splnění emisních normativů. 

  • Vozidlo má speciální nádrž s AdBlue roztokem.
  • Součástí AdBlue modulu je podávací modul vstřikující roztok do výfukového systému procházejícím filtrem SCR. Zde dochází k reakci s emisemi NOx.
  • AdBlue roztok reaguje s emisemi v horkém výfukovém plynu tak, že jej přeměňuje na vodní páru a dusíkové plyny.

Tímto způsobem lze snížit emise NOx bez výrazného snížení výkonu motoru nebo zvýšení spotřeby paliva.


Jak poznat závadu AdBlue?

Špatný AdBlue modul může způsobit, že vozidlo neprovádí efektivní redukci emisí NOx, což vede k nedodržení emisních limitů. Může rovněž dojít ke zvýšené spotřebě AdBlue roztoku, a tím k vyšším nákladům za provoz vozidla.

Závady lze rozpoznat těmito způsoby:

  • Chybová hláška na palubním počítači. Vozidla jsou obvykle opatřena diagnostickým systémem, jež potencionální problémy spolehlivě identifikují.
  • Snížený výkon motoru a zvýšená spotřeba paliva.
  • Nesplnění požadovaných emisních limitů.
  • Vyšší spotřeba AdBlue roztoku.
  • Deaktivace funkce Start-stop, která může být ovlivněna špatným stavem AdBlue systému.


Jaké jsou nejčastější příčiny poruch AdBlue modulů?

Je důležité, aby veškeré poruchy na AdBlue byly diagnostikovány a opraveny co nejdříve. Někdy stačí jen prověřit případná podezření.

  • špatná kvalita AdBlue způsobí selhání modulu,
  • netěsnost nádrže,
  • porucha senzoru - celý AdBlue systém je opatřen mnoha senzory, které detekují hladinu AdBlue, kvalitu a další důležité parametry,
  • závada vsřikovače, 
  • nefunkční výhřev.


S narůstajícími požadavky na snižování emisí a přísnými emisními normativy je jisté, že repase AdBlue nádrží jsou stále aktuální téma. Například velmi oblíbený vůz CITROEN C4 II (B7) má v rámci Evropy ve svých vozech přes 320 tisíc kusů AdBlue nádrží po záruce, PEUGEOT MK 2 MPV pak přes 226 tisíc kusů a užitkový vůz PEUGEOT BOXER MK 3 VAN téměř 182 tisíc kusů po záruce. Repase AdBlue nádrže je zásadním prvkem údržby dieselových vozidel vybavených tímto emisním systémem.


Proces repase AdBlue modulů vyžaduje odborný přístup

Repase AdBlue modulů je specializovaný proces, který by měl být prováděn odborníky s odpovídajícími znalostmi, zkušenostmi i vybavením. Nejdříve je nutné zjistit, zda jde skutečně o závadu modulu. K tomuto účelu je potřeba ověřit funkčnost prostřednictvím diagnostiky. Ta odhalí chybový kód a problémy s AdBlue systémem.


Mezi nejčastější chybové kódy patří:

  • P0134 02-senzorový okruh, zjištění - žádná aktivita (Bank 1 Sensor 1)
  • P02CF Vstřikovací ventil válce 2 překročil maximální limit pro načtení
  • P0579 Porucha související s tempomatem - multifunkční vstup A obvodu
  • P1404 Recirkulace výfukových plynů (EGR) čepu zaseklý v uzavřené poloze
  • P15A0 Obvod přepínače režimu úsporného režimu s vysokým napětím
  • P1583 Elektronický monitor škrticí klapky - vypnutí tempomatu
  • P2200 NOx Sensor Circuit Bank 1
  • P2201  NOx Rozsah/výkon obvodu senzoru Bank 1
  • P2202 Problém s výkonem rozsahu obvodu snímače NOx, nízký vstupní blok 1
  • P2204 NOx Přerušovaný vstupní obvod senzoru Bank 1
  • P2207 NOx Řídicí obvod ohřívače senzoru High Bank Bank 1
  • P20F6 Systém dodatečné úpravy výfukových plynů
  • P20E8 Nedostatečný tlak AdBlue
  • P2BAD Chyba systému AdBlue SCR
  • P20EE Chyba systému AdBlue SCR


V případě zjištění závady odborník provede následující kroky:

  1. vizuálně zkontroluje nádrž a jednotku,
  2. odstraní zbytky a nečistoty, provede důkladné očištění,
  3. zkontroluje těsnost jednotky proplachem,
  4. zrepasuje mechanické části,
  5. předá zákazníkovi dokonale repasovaný díl s garancí funkčnosti.





Naše doporučení:

Sledujte palubní počítač svého vozu, dodržujte doporučení výrobce vozidla i stanovený servisní plán. Pokud máte podezření na špatný AdBlue modul, obraťte se na odborníka s výměnou či repasi. Dáváme druhou šanci mnoha dalším autodílům, jejichž nabídku stále rozšiřujeme. V případě potřeby nás kontaktujte na zákaznické lince.