Repasované autodíly přímo od zdroje
search
Chcete poradit?
basket 0

0 Kč

V košíku nemáte žádné zboží

Turbo je už dnes součástí skoro každého vozu

calendar11.01.2024

timer21 min

userTomáš

Turbodmychadlo, zkráceně nazýváno také turbo, je zařízení na stlačování vzduchu, které zvyšuje výkon motoru využitím výfukových plynů k pohonu turbíny.  Ta slouží k přeplňování agregátů, a to jak u vznětových, tak zážehových motorů. Zvyšuje jejich výkon spojený pouze s malým zvýšením hmotnosti.

Historie a vývoj turbodmychadel

Původ a první využití: Turbodmychadlo využívá nevyužitou energii výfukových plynů. Tímto procesem zvyšuje celkovou výkonnost pohonné jednotky. Jako první se začala turbodmychadla využívat u dieselových motorů. Ty jsou založeny na samovznícení paliva.

 

Význam u různých typů motorů:U benzínových motorů je nevýhodou nutnost použití nižšího kompresního poměru kvůli eliminaci předčasného vznícení (detonačního spalování) paliva, což nepříznivě ovlivňuje účinnost motoru při nízkých otáčkách, kdy turbodmychadlo nedodává potřebné množství vzduchu. Naftové motory tímto netrpí. Pro oba typy motorů ale turbodmychadlo představuje velkou výhodu ve větších nadmořských výškách, kde je nižší tlak vzduchu, což byl také hlavní důvod vývoje tohoto zařízení původně pro letecké motory.

 Využití turbodmychadel a jejich vliv na výkon

V současné době je turbodmychadlo téměř součástí každého motoru. Stačí se zaměřit na kufry automobilů - u většiny najdeme označení TDI či TSI. V normovaném testu malý motor s turbodmychadlem v nízkých otáčkách dosáhne lepší spotřeby paliva než větší atmosférický motor. Ve skutečnosti tomu ale bývá jinak. Rovněž s nízkým obsahem motoru lze docílit poměrně obstojného výkonu, což se dnes v době downsizingu hodí. Kupříkladu i tříválcový motor může mít stejné číselné hodnoty jako větší čtyřválcový motor s atmosférickým plněním. Je to taková magická součástka, ale na její konečný projev má vliv mnoho věcí.

Princip fungování turbodmychadla

Turbodmychadlo se skládá ze dvou důležitých částí. Jednou je turbína, kterou dávají do pohybu výfukové plyny z motoru. Turbo je obvykle součástí svodů. Výfukové plyny nejprve projdou turbem a teprve potom odcházejí pryč. Procházející výfukové plyny rozpohybují turbínové kolo, díky čemuž se začne točit kompresorové kolo a které stlačuje vzduch vstupující do motoru. Mění tak nejen jeho tlak, ale i měrnou hmotnost, tudíž je možné v nízkých otáčkách pustit do motoru bohatší směs. 

Je jasné, že ani turbo nemá stoprocentní účinnost, jelikož stlačovaný vzduch se ohřívá. Musí se tak následně ochlazovat, a to pomocí mezichladiče stlačeného vzduchu, čímž se poměrně dost snižuje jeho účinnost. I tady platí, že kvalitnější komponenty jsou schopny ztráty minimalizovat. Turbína ve výfukovém systému také funguje jako překážka pro výfukové plyny, což vede k vzniku zpětných tlaků. Turba tak většinou dosahují maximální účinnosti kolem 80 %.

Péče o turbo a prevence turboefektu

Používání turbodmychadla má také své malé nemoci. Při plném sešlápnutí plynového pedálu a akceleraci dochází ke hluchému okamžiku, jež se také nazývá turboefekt. Ke zvýšení energie turbíny je potřeba zvýšení objemu výfukových plynů, které turbo roztáčejí. Je tak častým jevem při přecházení mezi nízkými a vysokými otáčkami. S turboefektem se dá samozřejmě bojovat, a to hned několika způsoby. Jedním z nich je snížení rotační setrvačnosti turbíny, například použitím lehčích částí nebo zmenšením jejího průměru. Nejsnadnějším řešením je turbo nepoužívat a nahradit ho kompresorem, který ale pracuje výrazně méně efektivně. U některých benzinových motorů jsou využívány výhody mechanického kompresoru a turbodmychadla zároveň.

Fluidní ložisko a variabilní geometrie lopatek

Jelikož se běžně turbodmychadlo točí v rozmezí 10 000 až 150 000 otáček za minutu, není možné používat klasická ložiska. Ta nahrazují takzvaná ložiska fluidní. Jednotlivé části jsou vymezeny a mazány protékajícím olejem, který turbo i chladí. Lze použít také precizní kuličková ložiska, která snižují tření. Někteří výrobci používají místo jednoho velkého turbodmychadla dvě menší, která nemají takový problém se setrvačností a roztáčením. Jedno se používá pro celý rozsah otáček, druhé se k němu přidá ve vyšších otáčkách.

Různá uspořádání turbodmychadel pro víceválcové motory

Repasované turbo jako výhodná alternativa

Součástí každého moderního motoru je turbodmychadlo. I to má své limity, proto se při jeho poruše nabízí několik možností, jak z případného problému ven. Turbo podle stylu používání a aplikace ve vozidle vydrží nájezd zhruba 300 000 km.

  1. Nejlevnějším řešením je návštěva vrakoviště a pátrání po požadovaném typu. Nelze ale garantovat jeho funkčnost, správný typ či uplatnit jakoukoliv záruku. Stejně tak nelze zjistit skutečnou hodnotu najetých kilometrů či úroveň údržby vozidla všech jeho majitelů.
  2. Další variantou je pořízení nového turba přímo od výrobce. V tomto případě je třeba počítat s vysokou investicí. Například u staršího typu ŠKODA Fabia je třeba počítat s částkou vyšší než 15 000 korun.
  3. Ideálním řešením je tedy pořízení repasovaného turbodmychadla. To obnáší zhruba poloviční až třetinové náklady oproti originálnímu novému dílu, ale kvalita je srovnatelná až shodná. U zmiňovaného typu ŠKODA Fabia jde o zhruba ⅔ finanční úsporu.

Foto: Repasované turbo Škoda Fabia KKK 53039880248

Problémy a údržba při repasi turbodmychadel

Zachování skříně turbodmychadla: Repasované turbo si udržuje skříň, což je část, která se typicky nepoškozuje a je velmi odolná.

Problémy s ložisky: Ložiska jsou vystavena extrémním teplotním změnám. Jejich správné mazání je klíčové, a proto se většinou mění spolu s ložiskovou skříní.

Potíže s lopatkami turbodmychadla: Zanesení nečistotami může způsobit zatuhnutí lopatek a ovládacího mechanismu, což narušuje jejich regulaci. V důsledku toho se obvykle mění disk i s lopatkami a mechanismem ovládajícím lopatky.


Vyvážení turbodmychadla: Po těchto úpravách je nezbytné provést pečlivé testování turbodmychadla tak, aby odpovídalo tolerancím stanoveným výrobcem.

V rámci testování repasovaného dílu dochází k vyvážení jádra turbodmychadla (CHRA) pomocí vyvažovacího stroje. Ten prověřuje správnou funkci rotační části turba, vyváženost i minimalizaci vibrací. Během dalšího testu, a sice celkového objemu plnicího tlaku, se měří množství vzduchu dodávané dmychadlem do motoru. Během testu je simulován chod motoru při různých otáčkách a zatížení a měřen objem vzduchu z dmychadla do motoru skrze intercooler. Naměřené hodnoty musí odpovídat normám a hodnotám stanovených výrobcem vozidla.

Naše doporučení:

Repasované turbodmychadlo z Autonorma.cz představuje ekonomicky výhodnou alternativu při opotřebení originálního dílu. I přesto, že vyžaduje pečlivou a precizní práci při opravě a vyvážení, poskytuje srovnatelnou kvalitu za nižší náklady. Při repasi autodílů používáme originální díly nebo díly kvalitativně shodné. V některých případech u přepracování starých dílů používáme novější technologie, než byly dostupné při výrobě nového vozu. Repasované díly jsou tak mnohdy kvalitnější než původní originální díl.


Pečlivá údržba turbodmychadla je klíčová pro jeho dlouhou životnost a spolehlivost. Doporučujeme proto pravidelnou kontrolu ložisek, mazání, a zajištění, že motor bude mít chladící čas po jízdě na vysoký výkon. Zvolení repasovaného turbodmychadla je ekologickým krokem, který snižuje množství odpadu a zároveň poskytuje funkční alternativu originálního dílu.

Obraťte se s repasí na skutečné odborníky z Autonorma.cz:

  • vykupujeme staré autodíly,
  • poskytujeme 2 roky záruku na repasovaný díl,
  • nabízíme možnost pořízení repasovaného dílu s vratnou kaucí do 10 dnů,
  • repase provádí zkušený tým technických pracovníků
  • každý díl prochází testovacím procesem garantujícím funkčnost.
V případě dotazů se obraťte na naši zákaznickou linku.

Výskyt:

Turbodmychadlo GARRETT 765155-5007S

warehouse

Plně repasované turbodmychadlo GARRETT 765155-5007S s kalibračním protokolem o 100% funkčnosti. Poškozené a nezpůsobilé díly byly vyměněny za nové originální, původní funkční komponenty byly opískovány. Po kompletaci byla nastavena podtlaková nebo elektronická regulace. Součástí balení je montážní postup, který vám pomůže vyvarovat se opětovnému poškození repasovaného turbodmychadla.

8 491 Kč s DPH

Turbodmychadlo GARRETT 775517-5002S

warehouse

Plně repasované turbodmychadlo GARRETT 775517-5002S s kalibračním protokolem o 100% funkčnosti. Poškozené a nezpůsobilé díly byly vyměněny za nové originální, původní funkční komponenty byly opískovány. Po kompletaci byla nastavena podtlaková nebo elektronická regulace. Součástí balení je montážní postup, který vám pomůže vyvarovat se opětovnému poškození repasovaného turbodmychadla.

5 590 Kč s DPH

Turbodmychadlo MITSUBISHI 49373-02013

warehouse

Plně repasované turbodmychadlo MITSUBISHI 49373-02013 s kalibračním protokolem o 100% funkčnosti. Poškozené a nezpůsobilé díly byly vyměněny za nové originální, původní funkční komponenty byly opískovány. Po kompletaci byla nastavena podtlaková nebo elektronická regulace. Součástí balení je montážní postup, který vám pomůže vyvarovat se opětovnému poškození repasovaného turbodmychadla.

4 790 Kč s DPH

Turbodmychadlo GARRETT 806291-5001S

warehouse

Plně repasované turbodmychadlo GARRETT 806291-5001S s kalibračním protokolem o 100% funkčnosti. Poškozené a nezpůsobilé díly byly vyměněny za nové originální, původní funkční komponenty byly opískovány. Po kompletaci byla nastavena podtlaková nebo elektronická regulace. Součástí balení je montážní postup, který vám pomůže vyvarovat se opětovnému poškození repasovaného turbodmychadla.

6 890 Kč s DPH