Tomáš poradí
+420 731 447 502
(Ve všední dny od 8:00 do 17:00)
24.03.2024
14 min
Tomáš
Hydrodynamický měnič je jednou z klíčových technologií v oblasti přenosu energie a pohonu vozidel. Tyto technologie se používají v automatických převodovkách a přinášejí řadu výhod ve srovnání s klasickými manuálními nebo dvouspojkovými převodovkami. V tomto článku se podíváme na principy fungování hydrodynamického měniče a jeho význam ve světě moderního motorismu. Řekneme si také, zda jsou vozy Mercedes s hydrodynamickým měničem spolehlivé.
Hydrodynamický měnič pracuje na principu hydraulického kopírování. Skládá se z tří hlavních částí: čerpadla, turbíny a statoru. Čerpadlo je připojeno k motoru, turbína k převodovce a stator slouží k optimalizaci účinnosti. Když motor funguje, čerpadlo nasává kapalinu a tlačí ji směrem k turbíně. Tato akce vytváří hydraulický proud, který pohání turbínu a zároveň vozidlo vpřed.
Mercedes-Benz, jako výrobce luxusních automobilů, věnuje značnou pozornost kvalitě a inovacím. Nicméně i ty nejlepší technologie nemohou úplně eliminovat možné poruchy a hydrodynamické měniče nejsou výjimkou. Na následujících řádcích se zaměříme na potenciální problémy, diagnostiku a prevenci těchto poruch u hydroměničů v vozidlech Mercedes-Benz.
Tato technologie se běžně používá napříč modely Mercedes-Benz včetně série E (W210, W211), série C (W202, W203, W204), série S (W220, W221), G-Wagon (W463), GLK (X204), GLC (X253), a mnoho dalších. Je třeba poznamenat, že využití hydrodynamického měniče může záviset na konkrétním modelu, motorizaci a ročníku daného vozidla a Mercedes využívá hydrodynamický měnič u automatických převodovek již celá desetiletí.
Obecné problémy s hydroměniči:
Pětistupňová převodovka byla instalována v automobilech Mercedes jako W209, CLK350, W211 E350, W220 S500, W463 G500 a dalšími. Zpočátku trpěla konstrukční chybou spočívající v kluzném pouzdru na hnacím a hnaném hřídeli, což vedlo k problémům do roku výroby 1999. Tyto problémy byly následně řešeny nahrazením kluzného pouzdra jehlovým ložiskem. Po odstranění těchto problémů se stala velmi spolehlivou převodovkou, která zvládne i velký krouticí moment. Najdeme ji například v modelu SL65 AMG, který má 612 koní a přes 1 000 Nm. Tato převodovka nese kódové označení 722.649. Základní převodovky začínaly s ozančením 722.600 a končily u 722.699, OE číslo se lišilo dle použití ve vozidle a kroutícím momentem, který převodovka zvládla.
Dalším problémem jsou zničené volnoběžky ve skříni spojky K1, opotřebení kónusu ventilu řazení v hydrodynamickém měniči (SACHS 0700 600 012) a selhání snímačů hnací a hnané hřídele. Dále je zde riziko ztráty těsnosti kontaktů v elektronické desce, což může způsobit únik oleje z převodovky a vyžaduje výměnu elektronické desky.
Převodovka využívaná v Mercedes A-classe (W168) připomíná mechanickou tříhřídelovou převodovku, kde třecí kroužky plní funkci synchronizátoru. V prvním typu převodu je elektronická řídicí jednotka integrována s hydrodynamickým měničem a při selhání jakéhokoliv prvku se musí kompletně vyměnit. Pro vozidla vyrobená do března 2002 existují dvě možnosti výměny hydrodynamického měniče. První, jednodušší, je zakoupit již nakódovaný měnič. Druhá možnost vyžaduje nekódovaný měnič, který lze zakódovat pomocí specifického softwaru, ačkoliv to vyžaduje technické postupy.
Mezi další časté závady patří přetržené místo nebo mikrotrhliny ve skříni spojky, což může vést k prokluzu při řazení druhého rychlostního stupně, a mechanické problémy hydrodynamického měniče projevující se dlouhým řazením rychlostí s doprovázejícím silným úderem.
Známé též jako Autotronic nebo FCVT, montované do A a B třídy (W169, W245). Novinky zahrnují dvoukomorové olejové čerpadlo a program na vyrovnávání zátěže na řemen variátoru při rychlosti nad 30 km/h. Častou závadou je selhání elektronických komponentů v desce hydrodynamického měniče a mikrotrhliny ve skříni, obvykle v místě upevnění olejového čerpadla. Problémy s řídicí jednotkou mechatroniky umí opravovat firma ECUservis a nejčastěji se závada mechatroniky projeví chybovým kódem P0722 nebo P0793.
Sedmistupňová převodovka 7G-tronic s montuje se od roku 2005 do roku 2017 do téměř všech automobilů Mercedes s podélným uspořádáním motoru se zadním náhonem nebo s pohonem všech kol. Tato převodovka nahradila typ 722.6 a je navržená tak, že umožňuje vynechávat (přeskakovat) některé rychlostní stupně během podřazení pro rychlejší odezvu. AMG 7G převodovky z počátku produkce měly pomalé řazení a velmi tvrdé podřazování při zastavování. S vývojem se v Mercedesu podařilo pomocí jiného oleje a softwarových úprav dosáhnout zlepšení, i přesto někdy ale dochází k problémům se solenoidy a selhávajícími řídicími jednotkami mechatronik nebo nefunkčními snímači.
Původní verze měly vážné problémy, ale konstrukční revize vytvořila spolehlivější mechanickou část. Mechanické problémy zahrnují trhání se okrajů pryžového pístu spojky K1 a zničení planetového soukolí. Hydrodynamický měnič má citlivý systém tlumení s chatrnými nýty a často vykazuje problémy s spojkou blokování u dieselových vozidel. V zimním období může dojít k zamrzání jednotky servopohonu řazení rychlostí, což brání přeřazení režimu převodovky.
Originální repasovaný hydrodynamický měnič točivého momentu SACHS. Měnič jsme otevřeli a důsledně zkontrolovali jeho stav. Vyčistili jsme část s hydraulickou kapalinou a dali novou spojku. Dali jsme nová ložiska, těsnění a celý měnič byl dynamicky vyvážen.
Originální repasovaný hydrodynamický měnič točivého momentu SACHS. Měnič jsme otevřeli a důsledně zkontrolovali jeho stav. Vyčistili jsme část s hydraulickou kapalinou a dali novou spojku. Dali jsme nová ložiska, těsnění a celý měnič byl dynamicky vyvážen.
Originální repasovaný hydrodynamický měnič točivého momentu SACHS. Měnič jsme otevřeli a důsledně zkontrolovali jeho stav. Vyčistili jsme část s hydraulickou kapalinou a dali novou spojku. Dali jsme nová ložiska, těsnění a celý měnič byl dynamicky vyvážen.