Repasované autodíly přímo od zdroje
search
Chcete poradit?
basket 0

0 Kč

V košíku nemáte žádné zboží

Motor 2.0 TDI – výhody a nevýhody tohoto dieselu

calendar10.08.2023

timer5 min

userTomáš

Motor 2.0 TDI byl konstruován jako důstojná náhrada oblíbené a vysoce ceněné varianty 1.9 TDI. Přestože je mnohem modernější než jeho předchůdce, je všeobecně považován za méně odolný. Úspory materiálu a technologické chyby a přechod na jiné oleje jsou hlavními důvody potíží, se kterými se motor 2.0 TDI potýká. 


Montáž motoru 2.0 TDI se provádí u mnoha modelů automobilů

Motor 2.0 TDI debutoval na začátku roku 2003 (Touran) a postupně se objevil ve většině modelů koncernu Volkswagen. Časem se dostal i pod kapoty některých vozů Mitsubishi, Jeep a Dodge. Není pochyb o tom, že se svému předchůdci, verzi 1,9 TDI, vyrovná co do popularity. Bohužel však ne co se životnosti týče.


Než se zaměříme na problémy, náklady a výkon, je dobré vědět, že motor 2.0 TDI může být uložen podélně nebo napříč. Má vyvažovací hřídele (od toho se odvíjí např. typ pohonu olejového čerpadla), je dodáván v různých výkonových variantách - s osmi a šestnáctiventilovou hlavou (platí pro verzi s výkonem 140 koní). Dále pak s tandemovým čerpadlem a vstřiky PD či PPD nebo vstřikováním common rail (zavedeno od konce roku 2007).

Z důvodu neustálých úprav a inovací, zavedení přísnějších emisních norem a daňových předpisů v konkrétních zemích, je počet variant a rozdílů motoru vysoký. Z provozního hlediska není motor 2.0 TDI příliš dobrý. Problémy s motorem 2.0 TDI se bohužel začínají projevovat již po 100 až 120 000 najetých kilometrech. Závady a následné opravy jsou pak finančně velmi nákladné. Mnohé sice odpovídají těm, které postihují většinu moderních vznětových jednotek, ale jsou zde i takové, které se projevují jako typické pro verzi 2.0 TDI.


Motor 2.0 TDI je vývojovou verzí motoru 1.9 TDI s výkonem 130 k (v přímém směru se jedná o verze AZV nebo BKD).

Jaké jsou typické závady motoru 2.0 TDI?

Prasknutí nebo "vymačkání" hlavy válců u motoru 2.0 TDI  je běžné u 16ventilové verze. K poškození dochází buď ve válci 1 nebo ve válcích 2 a 3 současně. Výrobce automobilů Volkswagen se podle neověřených zdrojů vyjádřil, že se na konci roku 2006 s problémem vypořádal. Závady tohoto typu se však nadále objevují i u vozidel novějšího roku výroby. U 8ventilové varianty se pak vyskytují chyby s “dosedáním”, které souvisí s únikem chladicí kapaliny na těsnicí kroužek válce na straně výfuku. Dochází také k vymačkání dosedací plochy pro vstřiky. 


Další typickou závadou motoru 2.0 TDI jsou problémy s olejovým čerpadlem. Týkají se verzí PD s vyvažovacími hřídeli i bez nich. V prvním případě dochází k ohýbání hran na ose (jedná se o mnohoúhelník podobný imbusu) pohánějící olejové čerpadlo, což má za následek nedostatečný pohon čerpadla. U varianty bez "vyvažovacích hřídelí", kde je pohon čerpadla zajišťován řetězem, pak dochází k jeho natahování.

Inovace i nástup systému common rail

Při každodenním používání působí motor 2.0 TDI dobrým dojmem. Dynamika a nízká spotřeba paliva základní varianty s PD (výkony: 136 a 140 koní) uspokojí mnoho řidičů. Náročnější řidiči se mohou poohlédnout po verzi s výkonem 170 koní a vstřikovači PPD od výrobce Siemens, vyskytující se často s filtrem pevných částic DPF. Ten bohužel dříve či později zvyšuje provozní náklady. 
Další výhradu lze mít k poměrně hlučnému provozu jednotky. Tento problém byl na konci roku 2007 vyřešen opuštěním vstřikovacích jednotek ve prospěch systému common rail (varianty CR nyní vytlačily verze PD). Kromě toho byla provedena řada úprav, takže lze předpokládat o něco vyšší životnost nových motorů 2.0 TDI. Jaký bude? To se dozvíme již brzy.

Motor 2.0 TDI - Audi

Pod kapotami ingolstadtských modelů byly dodávány jak motory 2.0 TDI poháněny vstřikovacími jednotkami (PD), tak common rail (CR). Jednalo se o tyto modely (v závorce je uvedeno datum debutu motoru 2.0 TDI v příslušném modelu): A4 B8 (2007), A5 (2008), TT II (2008) a Q5 (2009).


Motor 2.0 TDI - Seat

Prvním vozem značky Seat, do kterého byla provedena montáž motoru 2.0 TDI, byl model Altea (2004). Kromě nich jsou to také (v závorce je uvedeno datum debutu motoru 2.0 TDI v příslušném modelu): Ibiza III (2009), Toledo III (2004), Exeo (2009), Leon II (2005), Alhambra I (2005) a aktuálně debutující Alhambra II.

Motor 2.0 TDI - Škoda

Motor 2.0 TDI se ve vozech Škoda objevil v roce 2004 (Superb I). Kromě toho lze tyto jednotky nalézt v následujících modelech české automobilky (v závorce je uvedeno datum debutu motoru 2.0 TDI v příslušném voze): Octavia II(2004), Superb II (2008), a také v kompaktním SUV Yeti (2009).

Motor 2.0 TDI - Volkswagen

Touran I je prvním vozem koncernu Volkswagen, který byl vybaven motorem 2.0 TDI (2003). V roce 2003 se v nabídce objevily následující modely: Golf VI, Golf Plus, Jetta, Passat B5, Passat CC, Scirocco, Eos, Touran II, Sharan I, Sharan II, Caddy, T5 (také ve verzi biturbo/180 k), Tiguan a Amarok.

Motor 2.0 TDI - ostatní značky

Motor 2.0 TDI PD zabudovali do svých vozidel také výrobci, pro které byl vývoj vlastní vznětové jednotky tohoto objemu buď neekonomický nebo v dané době nerealizovatelný. Kromě Mitsubishi to byly například značky Jeep (Compass) a Dodge (Avenger, Caliber).