Repasované autodíly přímo od zdroje
search
Chcete poradit?
basket 0

0 Kč

V košíku nemáte žádné zboží

Připravte své auto na zimu

calendar12.12.2022

timer7 min

userTomáš

S přicházející zimou nestačí pouze přezout na zimní pneumatiky, doplnit si zimní výbavu nebo dolít nemrznoucí kapaliny. Je zapotřebí věnovat pozornost také zimní naftě a zimním aditivům. A důkladně zkontrolovat i jiné součásti vozu.

Co před zimou zkontrolovat

Nádrž a palivový filtr

Nečistoty v kombinaci s kondenzovanou vodní parou můžou zamrznout, a tím omezit průchodnost palivového systému. Mráz navíc extrahuje z nafty parafín, který rovněž ucpává palivový filtr. Pokud jde o auta se vznětovými motory a vstřikováním typu Common Rail, doporučujeme měnit palivový filtr nejpozději jednou za dva roky bez ohledu na to, kolik máte najeto či co říkají předpisy výrobce. Můžete tím významně prodloužit životnost vstřikovačů, ačkoli záleží pochopitelně i na tom, jestli se vyhýbáte podezřelým zdrojům nafty. Zejména u starších aut se může trocha vody udržet i v nádrži. Pro tyto případy jsou k mání aditiva do paliv na bázi alkoholu, které na sebe zbytkovou vodu dokážou navázat.

Olej

Startování v zimě je náročné kromě palivové soustavy a akumulátoru také pro motor. Olej byste měli pravidelně kontrolovat a vyměňovat. Ideálně měňte co 15 až 20 tisíc kilometrů a mimo to jej vyměňte ještě než začne pořádná zima. Významně tím pomůžete k prodloužení životnosti pohonné jednotky a startování bude plynulé a jednodušší. 

Můžete se setkat s názvy typu 5w40, co ale znamenají? “W” značí zimu (winter), hodnota 5w vyjadřuje proudění oleje za studena, např. při startování motoru. Číslo 40, které je za "w" označuje jak snadno proudí olej při běžné teplotě motoru.

Pneumatiky

Než si budete snažit obstarat nové, tak zkontrolujte v jakém jsou stavu ty loňské. Minimální hodnota hloubky dezénu zimních pneumatik pro osobní vozy je oficiálně 4 mm. Pro vozy nad 3,5 tun je pak minimálně 6 mm. Pokud se k tomuto číslu blížíte, neváhejte s jejich výměnou. Ideální interval mezi výměnou pneumatik je 4 roky.

Hloubka dezénu zimních pneumatik není jen číslo, které musíte dle platné legislativy dodržovat. Jde především o významný faktor, který může ovlivnit jízdní vlastnosti vozu. Opotřebená pneumatika může mít problém s přilnavostí k vozovce a rychlostí brzdění. A to především u zimních pneumatik, kdy je dezénem odváděna voda. Aquaplaning hrozí v momentě, kdy není včas odvedena voda ze stopy pneumatiky do boku.

Důležité je také zkontrolovat tlak v pneumatikách. Rozdíly jsou značné pokud parkujete ve vyhřáté garáži nebo naopak venku.

Karoserie

Voda se solí dokáží na plechu vozu udělat pěknou paseku v podobě koroze. Před zimou si proto nechte svůj vůz pořádně vyčistit a navoskovat. Zvýšenou pozornost věnujte také dirkám v laku po kamíncích.

Akumulátor a baterie

Měření voltmetrem

Bezproblémové starty zajistí akumulátor v dobré kondici. Podívejte se, zda jsou kabely či konektory v ideálním stavu (nejsou zoxidované nebo napadené korozí). Stejně tak si udělejte i zkoušku napětí baterie. Zima je pro akumulátor nejnáročnějším obdobím a modernější vozy, které mají např. systém start-stop nebo rekuperaci brzdné energie, je nešetří už vůbec. Životnost 12V baterie bývá čtyři roky. Pokud je však napětí pod 12 voltů, tak je vhodné baterii ihned vyměnit, abyste s vozem někde nezůstali stát bez možnosti znovu nastartovat. Ideálně by mělo být napětí v hodnotě více než 12,6 voltů. V rozmezí 12,4 - 12,6 voltů není baterie plně nabitá, ale stále je to dostatečné.

Měření voltmetrem

Stěrače a kapalina do ostřikovačů

Stěrače průměrně urazí po skle vzdálenost v hodnotě 1 600 km, nemusíme tedy dlouze obhajovat, že jde o opravdu namáháný díl. Pokud uslyšíte hlučné stírání, je na čase je vyměnit. Náklady jsou v řádu stovek korun a jejich výměnu zvládnete i vy sami.

U kapaliny do ostřikovačů vybírejte koncentraci pro zimní směsi a neřeďte ji vodou. Předejdete tak vrstvě námrazy, kterou byste si díky malému obsahu lihu v kapalině a jeho rychlém odpaření při nízkých teplotách způsobili.

Svíčky a žhavení

Svíčky bychom měli měnit cca po 30 000 km. Platinové nebo iridiové svíčky by vám pak měly vydržet cca 90 000 km. Vadné svíčky se projeví např. černým kouřem. A co 10 let se zpravidla mění zapalovací kabely.

Chladicí kapalina

Běžně se chladicí kapalina ředí s destilovanou vodou. Pokud jste v létě pouze dolévali vodu a nemíchali ji s nemrznoucí kapalinou, raději si nechte zkontrolovat teplotu zamrzání chladicí kapaliny pomocí hustoměru. Chladicí kapalinu byste měli každých 3-5 let kompletně vyměnit.

Zimní nafta

Tankování v zimě

Tankování v zimě

O benzínu se tady nedočtete, ten má totiž svůj bod tuhnutí až do -40 °C. Zato letní nafta může snadno v chladném počasí ztuhnout. Na čerpacích stanicích ji můžeme natankovat do 30. září, v období od 1. října do 15. listopadu ji pak vymění za naftu třídy "D", jejíž filtrovatelnost je do -10 stupňů Celsia.

Existují 4 typy nafty:

  • Nafta třídy B: tankujeme ji od 15. dubna do 30. září. Její filtrovatelnost je kolem 0°C a říkáme ji “letní nafta”.
  • Nafta třídy D: bývá od 1. října do 15. listopadu a od 1. března do 15. dubna, jde o naftu s udávanou filtrovatelností -10°C.
  • Nafta třídy F: je od 1. prosince do 28. února na čerpacích stanicích nachystána nafta s filtrovatelností -20°C. 
  • Nafta třídy 2: pouze v některých lokalitách se nabízí také tzv. arktická nafta s filtrovatelností –32 °C.

Natankujte plnou

Delší dobu odstavené auto, které v sobě nemá příliš nafty může mít v mrazu velké potíže. V poloprázdné nádrži se velmi snadno kondenzuje pára. A ta může snadno zamrznout. Krystalky ledu pro vůz nejsou dobré, mohou ovlivnit chod motoru - ucpat hadičky,filtr apod. Doporučujeme proto vždy tankovat plnou nádrž. Snížíte tak riziko kondenzace vodní páry.

V případě, že vám nafta již zamrzla, je nejjednodušší možností vůz odstavit do tepla. Ideálně jej odtáhnout do servisu nebo vytopené garáže. Do tří hodin od odstavení by měla nafta rozmrznout.

Zimní aditiva

Zimní aditivum

Zimní aditivum

Jestliže se bojíte ke zbylé letní naftě dotankovat naftu zimní, můžete do nádrže přidat aditivum. Běžně je k dostání na každé čerpací stanici pod názvem “super diesel aditiv zimní". Během velkých mrazů můžete narazit také na prodej "arktické nafty". Ta má filtrovatelnost do -32 stupňů Celsia.


U nás získáte záruku 24 měsíců na každý náš produkt, nikoliv pouze na repasovanou část. V košíku si navíc během procesu objednávky můžete zvolit možnost prodloužení záruky o 1 rok navíc. A jaké další výhody má nákup u nás? Čtěte zde