Tomáš poradí
+420 731 447 502
(Ve všední dny od 8:00 do 17:00)
19.09.2021
5 min
Tomáš
U vznětových motorů se palivo vstřikuje až na konci komprese pomocí vysokotlakého vstřikovacího systému (tlak až 205 MPa = 2050 barů) jemně rozptýlené vstřikovací tryskou ve dvou až třech stupních do spalovacího prostoru, ve kterém je vzduch ohřátý na teplotu 500 až 900 °C. Okamžik vstřiku závisí na otáčkách a zatížení. Systém vstřiku paliva má za úkol připravit směs paliva se vzduchem v optimálním poměru tak, aby bylo dosaženo co nejnižší spotřeby, nejmenšího obsahu škodlivin ve výfukových plynech a největšího výkonu. Tomu napomáhají elektronicky řízené systémy, o kterých se více dočtete v článku.
I když je všeobecně přijímaným faktem, že systém sdružených vstřikovačů Common Rail je relativní novinkou, tento systém byl poprvé použit už v roce 1916 v diesel-elektrických ponorkách britského námořnictva třídy G. Dále se Common Rail využíval ve velkých strojích, jako jsou lodě nebo lokomotivy. Pro svoji velikost však byl používán pouze u velkých motorů.
Švýcar Robert Huber pracoval v šedesátých letech minulého století na nasazení Common Railu pro automobilový průmysl. Systém dále zdokonalil Dr. Marco Ganser na ETH Zürich, cože je přední technické učení ve Švýcarsku. Dále se vývoji věnovala celá řada firem, v kamionu se poprvé objevil Common Rail od firmy Denso v roce 1995 ve vozidle Hino Ranger. První osobní vůz s tímto systémem byla Alfa Romeo 156 s motorem 2.4 JTD. Jen o chvíli později, ten samý rok, uvedl Mercedes-Benz svůj model s Common Rail technologií, modelu C generace W202. Nyní je tento systém k dostání od malého modelu Fiat Panda, po exkluzivní limuzínu Audi A8.
Princip fungování je v přítomnosti vysokotlaké vstřikovací lišty (rail), která je společná pro všechny vstřikovače (common). Vysoký tlak v zásobníku je udržován pumpou. Díky vysokému tlaku paliva je možné směs lépe rozprášit, díky tomu lépe shoří, což má za následek lepší emise, nižší spotřebu, vyšší výkon a točivý moment, menší hluk. Systémy Common Rail pracují v dnešní době až s tlaky 2 500 barů.
Další možností zlepšení účinnosti motoru je přeplňování. Tomuto tématu jsme se věnovali v tomto článku.
Dieselový motor může mít spalovací komoru dělenou. Tu najdeme u tzv. komůrkových motorů, kterým se říká také vznětové motory s nepřímým vstřikováním paliva. Dělenými spalovacími prostory se rozumí dva samostatné objemy. Palivo se vstříkne do komůrky v hlavě válce motoru. Komůrka je spojena s druhou částí spalovací komory, která se nachází ve dně pístu. Průchod mezi komorami je řešen kanálky.
Nákres vznětového motoru
Tvary pracovních prostorů vznětových motorů