Repasované autodíly přímo od zdroje
search
Chcete poradit?
basket 0

0 Kč

V košíku nemáte žádné zboží

Jak se repasuje ložiskový uzel turbodmychadla (CHRA)?

calendar06.06.2022

timer7 min

userTomáš



Na fotografii je ložiskový uzel neboli CHRA

Turbodmychadlo slouží k přeplňování agregátů, pomáhá zajistit vyšší výkon a točivý moment vznětového či zážehového motoru. Skládá se ze dvou hlavních částí, dmychadlové a turbínové skříně, o jejichž vzájemné spojení se stará ložiskový uzel. Pokud během jízdy dojde k poškození ložiskového uzlu nebo jiné části turbodmychadla, rozhodně nepokračujte v provozu. Můžete si zadělat na finančně mnohem náročnější opravu.


Ložiskový uzel turbodmychadla, neboli CHRA (center housing rotating assembly) se skládá se z ložiska, ložiskového lůžka, ložiskového středu s olejovými, či vodními chladícími komorami, turbínové hřídele a turbínových vrtulek na sací a výdechové straně. Správně složený repasovaný ložiskový střed pracuje spolehlivě a dlouhodobě při vysokých otáčkách a při zachování náležité mazací funkce oleje jako mediátor rotačního pohybu hřídele uvnitř ložiska.

Na fotografii je ložiskový uzel neboli CHRA 

Nejčastější příčiny poškození ložiskového uzli (CHRA)

  • Přirozené opotřebení odpovídající najetým kilometrům (cca 200- 250 tisíc km).
  • Mechanické poškození (vniknutí cizího předmětu, nedostatek oleje, znečištěný olej a jeho usazeniny, prasknutí litinového odlitku, koroze).
  • Výpadek mazací funkce mediátoru (zadření hřídele turbínky).
  • Vůle v radiálním ložisku.Výpadek mazací funkce mediátoru (zadření hřídele turbínky).
Na fotografii výše jde vidět ložiskový uzel před a po repasi


Jak poznat, že došlo k poškození ložiskového uzlu:

  • Pokles výkonu auta, tzv. "netáhne".
  • Motor se vypne a nejde znovu nastartovat.
  • Pískání motoru.

Na fotografii výše jde vidět ložiskový uzel před a po repasi


Pískání motoru doprovázené poklesem výkonu
může značit vniknutí cizího předmětu přes vstupní otvor pro přívod vzduchu nebo vstupní výfukový otvor do prostoru turbodmychadla. Právě vniknutím cizího tělesa dojde k rozladění optimálního stavu rotačního soustrojí.
U moderních turbodmychadel nedochází při vniknutí cizího tělesa pouze k deformaci turbínového kola, ale také k poškození natáčecích lopatek. Sekundárně může dojít i k poškození regulace v podtlakovém či elektromechanickém provedení.
Na fotografii jde vidět vizuální postup, jak probíhá repase ložiskového uzlu

Repasování ložiskového uzlu (CHRA)

  1. Rozebrání ložiskového uzlu na součástky.
  2. Odstranění poškozených komponentů.
  3. Očištění, otryskání a opískování všech použitelných komponentů.
  4. Složení CHRA z nových a původních komponentů.
  5. Vyvážení a seřízení + výstupní protokol.
  6. Zabalení a odeslání zákazníkovi.

Vizuální postup, jak probíhá repase ložiskového uzlu

Na fotografii je rozložený CHRA na jednotlivé součástky

Při poruše jakékoli části turbodmychadla vždy doporučujeme provést kompletní repasi. Jednotlivé komponenty mají podobnou životnost a je pravděpodobné, že když se pokazí jeden z nich, bude brzy následovat další. Ve chvíli, kdy máte turbo vytažené z auta, kompletní repase zajistí, že ho v dohledné době nebudete demontovat znovu z důvodu jiné závady. Bohužel, i když se turbo na první pohled může zdát v pořádku, dokud není rozebrané, není možné predikovat, jak na tom je a jak dlouho bude ještě funkční.
 
Pokud dojde k poškození ložiskového uzlu turbodmychadla (CHRA) musí být většinou nahrazen novým, kompletně složeným a vyváženým kusem přímo od výrobce. V takovém případě uzel pouze kontrolně převážíme, abychom vyloučili případné poškození při přepravě či nedokonalosti z výroby. Demontované součásti ložiskové skříně, které nejsou poškozené či příliš zkorodované, opískujeme a vyčistíme ultrazvukem. Pokud nevykazují známky opotřebení (zejména v oblasti pístního kroužku na straně turbínové komory) a mají-li původní rozměry, osadíme je novými ložisky, dmychadlovým komínem, turbínovým kolem s hřídelí a krycí deskou.

Rozložený CHRA na jednotlivé součástky

Na fotografii vidíte, jak probíhá vyvážení středu dmychadla
Takto sestavený kompletní střed dmychadla následně vyvážíme a otestujeme na únik oleje na straně kompresoru i na straně dmychadla. V případě, že uzel vyhovuje ve všech bodech, může být použit jako plnohodnotná náhrada nového kusu.

Vyvážení středu dmychadla je jeden z nejdůležitějších kroků, který má bezprostřední vliv na jeho životnost a opotřebovávání ložisek během provozu. Obvykle veškerá dmychadla vyvažujeme o 20-40.000 ot./min. nad limit předepsaný výrobcem a vždy se snažíme koeficient vibrací snížit téměř k nule, tedy na výrazně nižší hodnotu než toleruje výrobce. Veškeré vyvažování provádíme na vyvažovací stolici, která je každoročně revidována a přezkoušena výrobcem.

Jak probíhá vyvážení středu dmychadla u nás


Na fotografii vidíte, jak u nás probíhá vyvážení středu dmychadla

Diagnostika problému je základ

To byla repase ložiskového uzlu turbodmychadla v základních krocích. Kompletní repasování turbodmychadla je ve skutečnosti velmi složitou záležitostí. Když se budete rozhodovat, komu repasování ložiskového uzlu či turbodmychadla svěřit, zaměřte se na zkušenosti konkrétní firmy a její diagnostické zázemí. Právě kvůli špatné diagnostice problému často dochází ke zbytečným repasím, kdy turbodmychadlo sice vykazuje známky opotřebení, ale jeho výměna či repase problém s provozem vozidla nevyřeší.

REPASOVANÉ TURBODMYCHADLA MÁME SKLADEM