Turbodmychadlo slouží k přeplňování agregátů, pomáhá zajistit vyšší výkon a točivý moment vznětového či zážehového motoru. Skládá se ze dvou hlavních částí, dmychadlové a turbínové skříně, o jejichž vzájemné spojení se stará ložiskový uzel. Pokud během jízdy dojde k poškození ložiskového uzlu nebo jiné části turbodmychadla, rozhodně nepokračujte v provozu. Můžete si zadělat na finančně mnohem náročnější opravu.
Ložiskový uzel turbodmychadla, neboli CHRA (center housing rotating assembly) se skládá se z ložiska, ložiskového lůžka, ložiskového středu s olejovými, či vodními chladícími komorami, turbínové hřídele a turbínových vrtulek na sací a výdechové straně. Správně složený repasovaný ložiskový střed pracuje spolehlivě a dlouhodobě při vysokých otáčkách a při zachování náležité mazací funkce oleje jako mediátor rotačního pohybu hřídele uvnitř ložiska.
Na fotografii je ložiskový uzel neboli CHRA
Nejčastější příčiny poškození ložiskového uzli (CHRA)
- Přirozené opotřebení odpovídající najetým kilometrům (cca 200- 250 tisíc km).
- Mechanické poškození (vniknutí cizího předmětu, nedostatek oleje, znečištěný olej a jeho usazeniny, prasknutí litinového odlitku, koroze).
- Výpadek mazací funkce mediátoru (zadření hřídele turbínky).
- Vůle v radiálním ložisku.Výpadek mazací funkce mediátoru (zadření hřídele turbínky).
Jak poznat, že došlo k poškození ložiskového uzlu:
- Pokles výkonu auta, tzv. "netáhne".
- Motor se vypne a nejde znovu nastartovat.
- Pískání motoru.
Na fotografii výše jde vidět ložiskový uzel před a po repasi
Pískání motoru doprovázené poklesem výkonu může značit vniknutí cizího předmětu přes vstupní otvor pro přívod vzduchu nebo vstupní výfukový otvor do prostoru turbodmychadla. Právě vniknutím cizího tělesa dojde k rozladění optimálního stavu rotačního soustrojí.
U
moderních turbodmychadel nedochází při vniknutí cizího tělesa pouze k deformaci turbínového kola, ale také k poškození natáčecích lopatek. Sekundárně může dojít i k poškození regulace v podtlakovém či elektromechanickém provedení.
Repasování ložiskového uzlu (CHRA)
- Rozebrání ložiskového uzlu na součástky.
- Odstranění poškozených komponentů.
- Očištění, otryskání a opískování všech použitelných komponentů.
- Složení CHRA z nových a původních komponentů.
- Vyvážení a seřízení + výstupní protokol.
- Zabalení a odeslání zákazníkovi.
Vizuální postup, jak probíhá repase ložiskového uzlu
Při poruše jakékoli části turbodmychadla vždy doporučujeme provést kompletní repasi. Jednotlivé komponenty mají podobnou životnost a je pravděpodobné, že když se pokazí jeden z nich, bude brzy následovat další. Ve chvíli, kdy máte turbo vytažené z auta, kompletní repase zajistí, že ho v dohledné době nebudete demontovat znovu z důvodu jiné závady. Bohužel, i když se turbo na první pohled může zdát v pořádku, dokud není rozebrané, není možné predikovat, jak na tom je a jak dlouho bude ještě funkční.
Pokud dojde k poškození ložiskového uzlu turbodmychadla (CHRA) musí být většinou nahrazen novým, kompletně složeným a vyváženým kusem přímo od výrobce. V takovém případě uzel pouze kontrolně převážíme, abychom vyloučili případné poškození při přepravě či nedokonalosti z výroby. Demontované součásti ložiskové skříně, které nejsou poškozené či příliš zkorodované, opískujeme a vyčistíme ultrazvukem. Pokud nevykazují známky opotřebení (zejména v oblasti pístního kroužku na straně turbínové komory) a mají-li původní rozměry, osadíme je novými ložisky, dmychadlovým komínem, turbínovým kolem s hřídelí a krycí deskou.
Rozložený CHRA na jednotlivé součástky
Takto sestavený kompletní střed dmychadla následně
vyvážíme a
otestujeme na únik oleje na straně kompresoru i na straně dmychadla. V případě, že uzel vyhovuje ve všech bodech, může být použit jako plnohodnotná náhrada nového kusu.
Vyvážení středu dmychadla je jeden z nejdůležitějších kroků, který má bezprostřední vliv na jeho životnost a opotřebovávání ložisek během provozu. Obvykle veškerá dmychadla vyvažujeme o 20-40.000 ot./min. nad limit předepsaný výrobcem a vždy se snažíme koeficient vibrací snížit téměř k nule, tedy na výrazně nižší hodnotu než toleruje výrobce. Veškeré vyvažování provádíme na vyvažovací stolici, která je každoročně revidována a přezkoušena výrobcem.
Jak probíhá vyvážení středu dmychadla u nás
Diagnostika problému je základ
To byla repase ložiskového uzlu turbodmychadla v základních krocích. Kompletní repasování turbodmychadla je ve skutečnosti velmi složitou záležitostí. Když se budete rozhodovat, komu repasování ložiskového uzlu či turbodmychadla svěřit, zaměřte se na zkušenosti konkrétní firmy a její diagnostické zázemí. Právě kvůli špatné diagnostice problému často dochází ke zbytečným repasím, kdy turbodmychadlo sice vykazuje známky opotřebení, ale jeho výměna či repase problém s provozem vozidla nevyřeší.
REPASOVANÉ TURBODMYCHADLA MÁME SKLADEM