Jak repasujeme ložiskové uzly turbodmychadel (CHRA)?
Turbodmychadlo slouží k přeplňování agregátů, pomáhá zajistit vyšší výkon a točivý moment vznětového či zážehového motoru. Skládá se ze dvou hlavních částí, dmychadlové a turbínové skříně, o jejichž vzájemné spojení se stará ložiskový uzel. Pokud během jízdy dojde k poškození ložiskového uzlu nebo jiné části turbodmychadla, rozhodně nepokračujte v provozu. Můžete si zadělat na finančně mnohem náročnější opravu.
Ložiskový uzel turbodmychadla, neboli CHRA (center housing rotating assembly) se skládá se z ložiska, ložiskového lůžka, ložiskového středu s olejovými, či vodními chladícími komorami, turbínové hřídele a turbínových vrtulek na sací a výdechové straně. Správně složený repasovaný ložiskový střed pracuje spolehlivě a dlouhodobě při vysokých otáčkách a při zachování náležité mazací funkce oleje jako mediátor rotačního pohybu hřídele uvnitř ložiska.
Nejčastější příčiny poškození ložiskového uzlu (CHRA)
přirozené opotřebení odpovídající najetým kilometrům (cca 200 - 250 tisíc km)
mechanické poškození (vniknutí cizího předmětu, nedostatek oleje, znečištěný olej a jeho usazeniny, prasknutí litinového odlitku, koroze)
výpadek mazací funkce mediátoru (zadření hřídele turbínky)
vůle v radiálním ložisku
Jak poznat, že došlo k poškození ložiskového uzlu
pokles výkonu auta, tzv. “netáhne”
motor se vypne a nejde znovu nastartovat
pískání motoru
Pískání motoru doprovázené poklesem výkonu může značit vniknutí cizího předmětu přes vstupní otvor pro přívod vzduchu nebo vstupní výfukový otvor do prostoru turbodmychadla. Právě vniknutím cizího tělesa dojde k rozladění optimálního stavu rotačního soustrojí.
U moderních turbodmychadel nedochází při vniknutí cizího tělesa pouze k deformaci turbínového kola, ale také k poškození natáčecích lopatek. Sekundárně může dojít i k poškození regulace v podtlakovém či elektromechanickém provedení.
Repasování ložiskového uzlu (CHRA)
Rozebrání ložiskového uzlu na součástky
Odstranění poškozených komponentů
Očištění, otryskání a opískování všech použitelných komponentů
Složení CHRA z nových a původních komponentů
Vyvážení a seřízení + výstupní protokol
Zabalení a odeslání zákazníkovi
Při poruše jakékoli části turbodmychadla vždy doporučujeme provést kompletní repasi. Jednotlivé komponenty mají podobnou životnost a je pravděpodobné, že když se pokazí jeden z nich, bude brzy následovat další. Ve chvíli, kdy máte turbo vytažené z auta, kompletní repase zajistí, že ho v dohledné době nebudete demontovat znovu z důvodu jiné závady. Bohužel, i když se turbo na první pohled může zdát v pořádku, dokud není rozebrané, není možné predikovat, jak na tom je a jak dlouho bude ještě funkční.
Postup repase kompletního turbodmychadla najdete zde
Pokud dojde k poškození ložiskového uzlu turbodmychadla (CHRA) musí být většinou nahrazen novým, kompletně složeným a vyváženým kusem přímo od výrobce. V takovém případě uzel pouze kontrolně převážíme, abychom vyloučili případné poškození při přepravě či nedokonalosti z výroby. Demontované součásti ložiskové skříně, které nejsou poškozené či příliš zkorodované, opískujeme a vyčistíme ultrazvukem. Pokud nevykazují známky opotřebení (zejména v oblasti pístního kroužku na straně turbínové komory) a mají-li původní rozměry, osadíme je novými ložisky, dmychadlovým komínem, turbínovým kolem s hřídelí a krycí deskou.
Takto sestavený kompletní střed dmychadla následně vyvážíme a otestujeme na únik oleje na straně kompresoru i na straně dmychadla. V případě, že uzel vyhovuje ve všech bodech, může být použit jako plnohodnotná náhrada nového kusu.
Vyvážení středu dmychadla je jeden z nejdůležitějších kroků, který má bezprostřední vliv na jeho životnost a opotřebovávání ložisek během provozu. Obvykle veškerá dmychadla vyvažujeme o 20-40.000 ot./min. nad limit předepsaný výrobcem a vždy se snažíme koeficient vibrací snížit téměř k nule, tedy na výrazně nižší hodnotu než toleruje výrobce. Veškeré vyvažování provádíme na vyvažovací stolici, která je každoročně revidována a přezkoušena výrobcem.
Diagnostika problému je základ
To byla repase ložiskového uzlu turbodmychadla v základních krocích. Kompletní repasování turbodmychadla je ve skutečnosti velmi složitou záležitostí. Když se budete rozhodovat, komu repasování ložiskového uzlu či turbodmychadla svěřit, zaměřte se na zkušenosti konkrétní firmy a její diagnostické zázemí. Právě kvůli špatné diagnostice problému často dochází ke zbytečným repasím, kdy turbodmychadlo sice vykazuje známky opotřebení, ale jeho výměna či repase problém s provozem vozidla nevyřeší.