Repasované autodíly přímo od zdroje
search
Chcete poradit?
basket 0

0 Kč

V košíku nemáte žádné zboží

Motory 1.6 TDI pro koncern VW: šetrnější náhrada oblíbených “jednadevítek”

calendar02.05.2024

timer8 min

userTomáš

Naftové motory 1.6 TDI uvedla na trh společnost Volkswagen Group (VW) v roce 2009. Cílem vývojářů bylo představit motor, který bude mít nízké emise CO2, ale zároveň si zachová výkon a nahradí legendární 1.9 TDI. Měly poskytnout vyšší účinnost ve spotřebě paliva a současně snížit emise NOx. Tento cíl se rozhodně povedl, a tak se tyto motory se začaly instaloval do celé řady modelů vozidel nižší, střední i vyšší třídy. Ať už se jedná o hatchbacky, sedany, SUV či MPV. Tuto motorizaci využívají automobilky Audi, VW, Škoda a Seat.

Všechno je o filtru – 1.6 v kostce

Volkswagen vytvořil velmi standardizovaný agregát, který vycházel z dvoulitru common-rail. Jde o řadový čtyřválec o objemu 1598 ccm s lehce nadčtvercovými válci s vrtáním, zdvihem 79,5 mm x 80,5 mm a kompresním poměrem 16,5:1. Blok válců je z litiny, hlava z hliníku. Na každý válec připadají čtyři ventily s děleným uspořádáním a vačkami v hlavě válců (DOHC). V každém válci je osmiotvorový vstřikovač přímého vstřiku Siemens 5WS40539, který je řízen piezoelektrickým článkem. Tlak ve vstřikovači již nejde od samostatného vstřikovače PD, ale z centrálního vysokotlakého zásobníku typu common-rail (dále CR) s pracovním tlakem 1600 barů. Kliková hřídel byla pětkrát uložená. Mezi novinky pak patřil také vodou chlazený ventil recirkulace výfukových plynů (EGR). Motor 1.6 TDI byl vybaven vstřikovacím systémem Siemens do roku 2015, poté jej nahradil systém Delphi.

Důležité části motorů 1.6 TDI a jejich závady

Motory 1.6 TDI se ukazují jako relativně spolehlivé, i když se nemohou vyrovnat svým předchůdcům s PD vstřiky nebo s klasickou “rotačkou”. Co se týká spolehlivosti vstřiků 5WS40539 a common-rail systému, ze zkušenosti víme, že obvykle vydrží 150-250 tisíc kilometrů, podle stylu užívání a kvality tankované nafty. Při špatné údržbě a ignoraci vysokých korekčních dávek může dojít k poškození piezoelektrického článku a takový vstřik nejen, že přestane fungoval, ale nejde ani dále repasovat. Bývá proto vhodné vstřiky vyměnit, když nejsou v optimální kondici, než čekat, až dojde ke zkratu Piezo článku. Další z příčin poškození vstřiků může být opotřebované čerpadlo. Pokud nedostává dostatečný tlak paliva, nedochází k plnění nafty pod dostatečným tlakem na railu. Vstřiky pak pracují pod nežádoucím tlakem nebo nedostatečně, což může vést až k jejich poškození nebo úplnému selhání.

Vysokotlaké čerpadlo Siemens 5WS40836 má obecně podobnou životnost jako vstřiky. Může ale dojít k tomu, že opotřebované čerpadlo se začne vydírat a kovové piliny (špony), poškodí vstřikovače a zanesou i celý palivový systém (včetně nádrže a veškerého vedení paliva). Proto bývá velmi důležité, pokud k něčemu takovému dojde, vyčistit celý systém. Jinak může dojít po výměně čerpadla a vstřiků po několika desítkách tisíc kilometrů k jeho opětovnému poškození právě kvůli nečistotám v palivu a na takové poškození se nevztahuje žádná reklamace.    

Jednašestka je vybavena turbem, což je u naftových motorů standard posledních 30 let. Tento motor má turbo od výrobce KKK s číslem dílu 54399880114 a jeho výdrž je v rámci zvyklostí nadstandardní. Jak poznat, že je turbo vadné? Pokud turbodmychadlo nefunguje, jak má, dojde ke ztrátě výkonu. V některých případech může dokonce dojít k úniku oleje do výfukového potrubí. To může být způsobeno opotřebením těsnění nebo ložisek turba. 

Únik oleje přes ložisko může mít několik důvodů:
- Opotřebení - ložisko umožňuje otáčení turba s minimálním třením. Dlouhodobým užíváním nebo špatnými provozními podmínkami může dojít k protlačení oleje mezi ložisko a těsnění a jeho úniku ven.
- Poškození těsnění - opotřebením či poškozením olej proniká do vzniklých mezer a následně přes ložisko ven.
- Tlak oleje - poruchou čerpadla nebo zanesením olejových kanálů může vzniknout příliš vysoký tlak, který olej vytlačí přes ložisko.
- Nedostatečná hladina oleje - malým množstvím oleje dochází k nedostatečnému mazání ložiska, tedy k jeho rychlému opotřebení a následnému úniku oleje.
- Nesprávný olej - špatná volba specifického oleje nebo nízká kvalita má za následek únik přes ložisko.

Také u turbodmychadel je výrazný rozdíl mezi cenou za nákup nového dílu, nebo stejně tak kvalitním repasovaným turbem. Místo několika desítek tisíc korun lze díky kvalitně provedené repasi pořídit repasované turbo zhruba do 6 000 Kč.

Motor 1.6 TDI má také EGR ventil, který je chlazen vodou. Někdy dochází k jeho prasknutí a následné ztrátě chladicí kapaliny, byť je zbytek motoru v pořádku. Dále se může zanášet sazemi a olejem, což vede k jeho nefunkčnosti - klesne výkon motoru a dojde k vzrůstu emisí. Tyto motory mají také DPF filtry. A stejně jako v případě těchto systémů odpovídá jeho životnost způsobu užívání. Pokud se na palubním přístroji rozsvítí oranžová kontrolka, filtr vyžaduje regeneraci nebo dokonce výměnu. Množství sazí se dá ale vždy vyhledat v diagnostice.

Výhody motorů 1.6 TDI proti starším PD a PPD motorům

Motory 1.6 TDI mají oproti svým předchůdcům mnohé výhody. Mezi ty hlavní patří efektivita, nízká spotřeba paliva a nižší produkce emisí. Díky tomu splňují přísné emisní normy. Původní PD vstřiky, které byly v koncernových motorech využívány dříve, byly později nahrazeny výkonnějšími a efektivnějšími PPD vstřiky s piezo článkem. Tato náhrada přinesla lepší kontrolu a přesnější vstřikování paliva, tedy efektivnější spalování a snížení emisí. PPD vstřiky však obvykle měly i DPF filtr, který bohužel snižoval životnost motoru.   


Další výhodou motorů 1.6 TDI je fakt, že na svou velikost poskytují rozumný výkon. Například proti staršímu motoru 1.9 TDI mají tišší chod a u starších modelů nevibruje při volnoběhu celé auto. Pro některé milovaná 1.9 měla zvuk „traktoru“. Její mladší sestra je prostě kultivovanější a rozhodně čistší. 

Vstřik čerpadlo-tryska PD SIEMENS/VDO 03G130073T

warehouse

Originální repasovaný vstřik SIEMENS/VDO 03G130073T, zvaný též sdružená vstřikovací jednotka nebo PD vstřik. Díl prošel kompletní repasí vstřikovače podle standardů výrobce Bosch a dosahuje funkčních parametrů nového vstřiku. Všechny vadné a opotřebené komponenty byly v rámci repase vstřikovače vyměněny za nové. Ke vstřikovači rovněž přikládáme protokol z certifikované stanice z výstupní kontroly, který potvrzuje 100% funkčnosti tohoto vstřiku.

7 889 Kč s DPH

Vstřik čerpadlo-tryska PD SIEMENS/VDO 03G130073D

warehouse

Originální repasovaný vstřik SIEMENS/VDO 03G130073D, zvaný též sdružená vstřikovací jednotka nebo PD vstřik. Díl prošel kompletní repasí vstřikovače podle standardů výrobce Bosch a dosahuje funkčních parametrů nového vstřiku. Všechny vadné a opotřebené komponenty byly v rámci repase vstřikovače vyměněny za nové. Ke vstřikovači rovněž přikládáme protokol z certifikované stanice z výstupní kontroly, který potvrzuje 100% funkčnosti tohoto vstřiku.

6 390 Kč s DPH

Na co nezapomenout při výměně vstřiků 

Pro optimální výkon a účinnost je nezbytné správné nakódování vstřiků do řídicí jednotky. Jedině správné nakódování zajistí synchronizaci s ostatními částmi palivového systému a motoru - tedy účinné a zejména efektivní vstřikování paliva. Naopak bez správného kódování nebudou vstřiky pracovat efektivně, a dokonce mohou způsobit chyby v motoru. Důsledkem je ztráta výkonu i zvýšená spotřeba paliva.

Náklady na pořízení nového vstřiku se liší v závislosti na konkrétním modelu vozidla a typu vstřiku. Například u vozidel koncernu VW se nově vstřikovače pohybují od 5 do 10 000 Kč, repasovaný díl ve stejné kvalitě i se zárukou 2 roky pak lze pořídit zhruba od 4 do 8 000 Kč. Mnohem vyšší cenový rozdíl je u pořízení například vysokotlakého čerpadla, které v originálním zpracování stojí desetitisíce korun, oproti repasi, kterou lze pořídit zhruba do 9 000 Kč. 

Proces repase probíhá pod dohledem proškolených techniků

Pro motory 1.6 TDI koncernu VW nabízíme celou řadu repasovaných dílů. Provádíme pouze kompletní repasi
- vykupujeme staré autodíly,
- poskytujeme 2 roky záruku na repasovaný díl,
- nabízíme možnost pořízení repasovaného dílu s kaucí vratnou do 10 dnů,
- repase provádí zkušený tým techniků,
- každý díl prochází testovacím procesem garantujícím funkčnost.

V případě dotazů se obraťte na naši zákaznickou linku.