Repasované autodíly přímo od zdroje
search basket 0

0 Kč

V košíku nemáte žádné zboží

Common Rail vstřikovače - k čemu slouží a jak poznat, že nefungují

Technologie Common Rail (CR) dobyla svět již v roce 1997, kdy debutovala v motorech aut Alfa Romeo. Ve velmi krátké době ji začali využívat i další výrobci vozidel. Systémy Common Rail totiž, ve srovnání se staršími technologiemi, vykazují výrazně nižší emise uhlíku, klidnější a tišší provoz, vyšší účinnost a nižší spotřebu paliva. Od roku 2010 (a emisní normy Euro 5) už v osobních dieselových autech nenajdete jiný vstřikovací systém.

Vstřikovač na součástky

Common Rail vstřikovače jsou nedílnou součástí vysokotlakého systému. Jejich úkolem je pod vysokým tlakem dávkovat/vstřikovat směs paliva ze vstřikovacího čerpadla do spalovacího prostoru jednotlivých válců, a to v co nejlépe spalitelném skupenství (= co nejmenší částice). 


Vstřikovací systém Common Rail umožňuje vysokou flexibilitu pro přizpůsobení vstřikování paliva do motoru. To je možné díky vysokým vstřikovacím tlakům, které převyšují 2 000 barů (200 MPa), i možnosti přizpůsobit vstřikovací tlak aktuálnímu provoznímu stavu. Ke známým výrobcům vstřikovacích systémů Common Rail patří zejména firmy Bosch, Siemens, Delphi, Denso a Zexel

Správný provoz Common Rail zajišťuje perfektní činnost vstřikovačů umístěných v liště (rail). Tyto součástky jsou zodpovědné za přesné dávkování paliva do válců. Bohužel jakákoli kontaminace nafty může přispět k jejich poškození. Systémy Common Rail používají dvě varianty vstřikovacích ventilů podle článku, který hýbe tryskou: elektromagnetické a piezoelektrické

Palivo v zásobníku se nachází trvale pod vysokým tlakem, proto je možné vstřik upravovat pomocí vysílání elektrických impulsů do vstřikovačů. U CR systémů nové generace je možné provést několik vstřiků během jediného pracovního cyklu motoru. To má za následek snížení spotřeby paliva, tišší provoz motoru a nižší obsah nebezpečných látek ve výfukových plynech.
Vstřikovač s piezo článkem
Piezoelektrické vstřikovače

Piezoelektrické vstřikovače umožňují preciznější dávkování množství vstřikovaného paliva a lepší rozprášení paliva ve spalovací komoře motoru. Jejich hlavní předností je krátká doba aktivace (cca 0,1 ms). Piezoelektricky ovládané vstřikovače mají zhruba čtyřikrát vyšší rychlost spínání než vstřikovače ovládané elektromagnetem. Díky tomu lze zkrátit odstupy mezi jednotlivými vstřiky a tím zefektivnit průběh vstřikování. Výhodou je i úspora přibližně 75 % pohyblivých hmot na jehle trysky. Jedinou nevýhodou je, že piezovstřikovače jsou v současné době v převážné většině neopravitelné, jelikož jejich výrobci nedodávají data a součástky potřebné k repasi. My v Autonormě jsme schopni je opravit/repasovat díky vlastnoručně vyvinutým technologiím a postupům. Pomáháme tak zákazníkům z celé Evropy šetřit náklady, které by vynaložili na nákup nových vstřikovačů, a to mnohdy až o desítky procent. Přitom mohou využívat stejné životnosti.

Složení dieselového vstřikovače
Popis elektromagneticky ovládaného vstřikovače (Bosch)
  1. Zpětný odvod paliva
  2. Elektrická přípojka
  3. Elektromagnetický ventil
  4. Přívod paliva ze zásobníku (railu)
  5. Kuličkový ventil
  6. Odtoková škrtící tryska
  7. Přívodní škrtící tryska
  8. Ovládací prostor
  9. Ovládací pístek
  10. Přívodní kanálek
  11. Jehla trysky
Příčiny poškození Common Rail vstřikovačů 
  1. přirozené opotřebování prvků přímo úměrné počtu ujetých kilometrů
  2. nesprávný spalovacího procesu směsi
  3. nízká kvalita paliva
  4. zanesený palivový filtr
  5. kontaminace paliva v systému (části rzi, prach, malé kovové úlomky, voda a jiné nežádoucí kapaliny)
  6. nesprávná montáž jednotky vstřikování paliva
  7. špatně provedený chiptuning
Výhody repasovaných vstřikovačů Common Rail
  1. kvalita nového dílu za výrazně nižší cenu
  2. šetrné k životnímu prostředí
  3. certifikát kvality
Jak poznat nefunkční vstřikovač Common Rail
  1. zvýšená kouřivosti motoru (černý kouř z výfuku)
  2. pokles výkonu motoru
  3. zvýšená spotřeba paliva (vlivem protékání vstřikovače)
  4. nerovnoměrný chod motoru na volnoběh (špatné kalibrační nastavení vstřikovačů)
  5. zvýšená hlučnost motoru
  6. obtížné studené starty
  7. škubání či výpadky spalování během jízdy (špatné dávkování vstřikovače v zátěži, vstřikovač jde tzv. do přepadu)
  8. klepavý zvuk při nižších otáčkách (špatný předvstřik vstřikovače)
  9. přehřívání motoru
  10. náhlé zastavení motoru (běžné u piezoelektrických vstřikovačů)
Jak probíhá repase vstřikovačů
  1. demontáž na součástky z prvovýroby
  2. čištění všech součástek ultrazvukovou čističkou
  3. prověření součástek pod mikroskopem
  4. nepoužitelné díly jsou vyřazeny a nahrazeny novými
  5. funkční součástky pokračují na opracování (broušení, pískování)
  6. kompletace vstřikovače odborným personálem pomocí specializovaných nástrojů od výrobce
  7. povrchování antikorozní úprava
  8. výstupní kontrola (součástí je protokol o výstupním testu)
Vstřikovač Common Rail před repasí a po ní
Starý a nový vstřikovač na součástky
Vstřikovací tryska
Držák trysky s přepadem
Dieselový vstřikovač - injector