Repasované autodíly přímo od zdroje
search basket 0

0 Kč

V košíku nemáte žádné zboží

Co je turbodmychadlo?



Testované turbodmychadlo

Díky turbodmychadlům je možné stavět i malé litrové tříválce s výkonem přes 100 kW. Za všechny jmenujme turbobenzínové motory Ecoboost od Fordu.

Turbokompresor (nebo turbodmychadlo) je indukčně poháněné zařízení, které zvyšuje účinnost spalovacího motoru a jeho výkon tím, že do spalovací komory přivádí další vzduch.


Toto zlepšení oproti přirozeně nasávanému výkonu motoru je způsobeno tím, že kompresor může do spalovací komory vnést více vzduchu – a úměrně více paliva – než samotný atmosférický tlak.

Cílem turbodmychadla je zvýšit účinnost motoru zvýšením hustoty nasávaného plynu (obvykle vzduchu), čímž se umožní vyšší výkon na jeden cyklus motoru.


Kompresor turbodmychadla čerpá okolní vzduch a stlačuje ho před vstupem do sacího potrubí za zvýšeného tlaku. Výsledkem je větší množství vzduchu vstupujícího do válců při každém sacím zdvihu. Výkon potřebný k roztočení kompresoru je odvozen od kinetické energie výfukových plynů motoru ve výfukové části turbodmychadla.

Životnost turbodmychadla a co udělat pro to aby byla životnost delší?

Životnost turbodmýchadla je 170,000 km s kvalitním olejem a správnou údržbou automobilu. Po 170 tis. Km stačí vyměnit ložiska, těsnění a vyčištění a seřízení mechanismu.


Základem je vždy správná údržba motoru a včasná výměna oleje, a to oleje kvalitního, který zajištuje mazání vysoce namáhaných dílů.

Jaká ložiska snesou tak vysoké otáčky při tak vysokých teplotách?

U nákladních automobilů jde o kluzná ložiska ze speciální slitiny a u osobních automobilů jde o jedno ložisko s dvěma činnými plochami, které je zajištěno proti proklouznutí a pohybuje se pouze samotný rotor.


Ve speciálních turbodmychadlech určené pro tuning a moto-sport se používají kuličková ložiska, které mají větší únosnost, a hlavně díky valivému odporu mají výrazně rychlejší odezvu při náběhu otáček.

Jaký druh oleje používat a jak často by se měl měnit?

Jeden z faktoru, který nejvíce ovlivňuje životnost turbodmychadla, je olej. Nejlepší je používat polo nebo plně syntetický olej podle pokynu výrobce motoru. Výměna oleje je doporučena výrobcem oleje.

Olej v sání?

Jde o malé množství oleje usazené na stěnách, který pochází z odvětrávání motoru, které je vyvedené přes turbodmychadlo, není to nic výjimečného.

Mohu namontovat turbo z jiného motoru?

Ne toto není možné. Pokud nemají totožné OEM číslo neboli číslo výrobce turbodmychadla, tak, i když mají stejnou fyzickou stavbu, se charakteristicky liší. Pro zvýšení průtoku vzduchu se používají hybridní nebo Performance Turbodmychadla.

Montáž turbodmychadla

Na obrázku vidíme turbodmychadlo zalepené starým olejem - měnit motorový olej je klíčové pro životnost turba

Motor padá do nouzového režimu, po vypnutí klíčku se závada ztratí. Je příčinou turbodmychadlo?

Většinou v 95 % je problém v turbodmychadle a to znamená, že špatně funguje naklápění lopatek, což způsobí překročení nebo nedosažení meze plnícího tlaku a řídící jednotka automaticky nastaví tzv. nouzový režim.


Pro odstranění této závady se musí rozebrat lopatkový mechanismus a je nutné utěsnit dosedací plochy a opět je nutné seřídit minimální průtok na zkušební stanici.




Kalibrace a vyvážení středu turba
Proč je důležité vyvážení turbodmychadla?

Bez přesného vyvážení by docházelo k vibracím to má důsledek na životnost ložisek nebo snížení účinnosti a také nepříjemné hlučnosti. 





Turbodmychadlo je díl, který se během svého fungování extrémně zahřívá. Vypnout motor hned po příjezdu do cílové destinace se nevyplácí, protože motorový olej, který maže a chladí turbo proudí v soustavě jen když je nastartovaný motor. Pokud chcete prodloužit životnost tubodmychadlu, tak po dokončení jízdy nechce motor ještě 2 minuty běžet, aby se turbo dochladilo.




Černý kouř

Většinou lze vidět černý dým u upravených turbo dieselů. Tento jev však nemusí znamenat závadu, ale může jít o spalování extrémně bohaté směsi až tak bohaté, že všechno palivo není možné spálit. Tím pádem jeho zbytek se pak ve formě sazí vytlačí výfukovým systémem ven. 

Tento stav však může zavinit např. vadný vstřikovač paliva, ucpané zpětné palivové vedení nebo vadný regulátor tlaku paliva.

Na straně přístupu vzduchu by to mohli znamenat nějaké překážky v sání většinou zanesený vzduchový filtr.

Testování turba na flowbenchi
Bílý kouř

Bílý kouř může být způsoben dvěma jevy. První je ten, kdy z výfuku odchází vodní pára, která vzniká zahříváním vzdušné vlhkosti zkondenzované na stěnách výfukového potrubí.

Ta závažnější příčina je proudění bílého kouře za tepla při zahřátém motoru, kdy je zjevné, že se voda dostává do výfukového potrubí odjinud, např. prasklé těsnění hlavy válců.  Do spalovacích komor se tak dostává chladicí kapalina, která poté výfukem cestuje ven. Pokud tento jev zůstane zanedbán, může mít pro váš motor fatální následky.

Namodralý kouř

To znamená, že je problém na turbodmychadle. Při volnoběžných otáčkách se dostane přes turbodmychadlo do sání a intercooleru olej, který po akceleraci naráz shoří v motoru.


Nezapomínejte na pravidelnou výměu filtrů a motorového oleje. Na obrázku je šroub, který vymlátit vnitřní vrtulky turba. Turbu škodí jakékoli cizorodé látky - špína, písek nebo i voda mohou způsobit zadření.