Nepropásněte dnešní slevy ve výši až 44%
Do konce zbývá:

Jak repasujeme alternátory? - AutoNorma

Jak repasujeme alternátory

Alternátor proměňuje práci motoru (mechanickou energii) na elektřinu (elektrickou energii). Pokud je pro naše auto motor srdcem, řídící jednotka mozkem, tak alternátor bude snad ekvivalent kardiostimulátoru. Toto zařízení totiž napájí v našem vozidle doslova všechno: řídící jednotku, osvětlení, autorádio, veškeré elektronické asistenty, klimatizaci, vyhřívání skel a sedaček a mnoho dalších komponentů. V neposlední řadě generované přebytky elektřiny dobíjí autobaterii. Bez plně funkčního alternátoru naše vozidlo, krátce řečeno, bude k ničemu.

Profesionalní oprava alternátorů je u Autonormy běžnou věcí, co více, místo vašeho alternátoru, jsme schopni ihned poskytnout nový, repasovaný. Značkový, originální repasovaný alternátor je bezpochybně nejlepší volba.

Poskytujeme alternátory pro prakticky všechny značky aut. Alternátor podrobený procesu repase se neliší kvalitou a životností od nových alternátorů. Cena repasovaného produktu většinou nepřesahuje 50% hodnoty nového originálního alternátoru.

 

Z čeho se skládá alternátor?

 

Čím může trpět váš alternátor a kdy je nutné alternátor vyměnit?

Počátečním signálem špatného alternátoru je červeně svítící kontrolka dobíjení na palubní desce nebo slábnoucí svítivost světlomětů. Poškozený alternátor totiž nedobíjí autobaterii, která v tomto režimu napájí elektronické součásti vozidla, a postupně se vybíjí.

 

Nejčastějšími poruchami alternátorů jsou:

  • Opotřebený nebo prasknutý klínový řemen, díky kterému alternátor vytváří elektřinu. V tom případě je nutné kontaktovat profesionální servis, zda bude samotná výměna řemene postačující a zda nedošlo k zaseknutí jedné ze součástí systému
  • Opotřebená nebo vadná ložiska, které na sebe upozorňují zejména pískáním a hučením. V případě vadných ložisek je výměna složitá. Proto je vhodné koupit nový repasovaný alternátor.
  • Vadný nebo spálený regulátor napětí, který si většinou řekne o sobě pomocí svítící kontrolky dobíjení. Vady tohoto prvku jsou nejčastěji způsobeny chybami montáže (rovněž přímo v továrně. Jedná se o nesprávné připojení kabelů baterie. Náhlý zkrat může vést ke zničení regulátoru a spálení usměrňovací diody, která je zodpovědná za nabíjení baterie. V tomto případě je nezbytná výměna nebo oprava alternátoru.
  • Nadměrné zahřívání alternátoru a spálený stator v důsledku jeho přehřátí. Stává se to z mnoha obyčejných důvodů intenzivního používání příslušenství vozidla (np. topení), špatného stavu baterie. Důsledkem přehřátí statoru je zničení izolace a zkrat. Rovněž tato porucha si vyžaduje repasování alternátoru.
  • Opotřebení rotoru, který je pohaněn mechanickou energií z klikového hřídele. I tady důvodem poruchy mohou být chyby při montáží, nebo jednoduše únava materiálu. I zde nezapomeňme na nezbytnou opravu alternátoru.

Jak je vidět, alternátor má mnoho součástí, které mohou selhat. Tyto prvky se během provozu rovnoměrně opotřebovávají. Nestojí za to provést pouze selektivní opravu, např. vyměnit jen regulátor, protože po nějaké době se může ukázat, že ložiska jsou také opotřebována a po krátké době bude muset být alternátor znovu demontován, což je v mnoha autech stále a stále složitější činnost. V případě selhání alternátoru je proto rozumným řešením podrobit ho repasování, které plně obnoví jeho parametry nebo jednoduše zakoupit nový produkt.


Proces repase alternátoru:

  • demontáž alternátoru na jednotlivé komponenty
  • demontáž ložisek pomocí lisu
  • pískování a malování obalu alternátoru
  • výměna opotřebovaného spotřebního materiálu: ložiska, diody, stator, rotor
  • kontrola způsobilosti a vhodnosti jednotlivých prvků
  • složení alternátoru
  • kontroly kvality a správnosti parametrů

Každý kus je rozebraný na základní součástky, které jsou překontrolovány, vyměněny, a následně je díl složen a otestován na profesionálním testovacím zařízení.