Téměř každý dieselový vůz současnosti je opatřen
vysokotlakým systémem Common Rail. Systém se skládá z vysokotlakého čerpadla, rozdělovací lišty (railu) a vstřikovačů. Vysokotlaké čerpadlo v něm pak vytváří tlak, který je regulován buď přímo v čerpadle, nebo v railu. V článku se dozvíte, jak postupovat při jeho poškození a výměně.
Čerpadlo BOSCH CP4 se začalo vyrábět již v roce
2003. Jedná se o nejmodernější vysokotlaké čerpadlo firmy Bosch. Používá se jak v osobních, tak užitkových vozech s výkonem motoru do 350 kW (např. u motorů 2.0 TDi s 81 kW a 103 kW.). Pracuje s tlakem do 2 000 bar a je poháněno klikovou hřídelí.
V čem se liší od svých předchůdců? Jedna z inovací je například převodový poměr mezi otáčkami a motorem, protože může být až 1:1. Doposud byly většinou realizovány převody v poměru 1:2 nebo 2:3, kdy se otáčí čerpadlo pomaleji než motor.
Životnost čerpadla CP4 a možné poškození
Tento typ čerpadla je velice choulostivý na kvalitu paliva a na čistotu palivové soustavy. Na základě dat našich servisních techniků víme, že životnost těchto čerpadel CP4 je cca 160 000 km. Po tomto nájezdu čerpadlo stále funguje, nicméně většinou dojde k jeho vnitřnímu opotřebení čerpadla a začne se odírat. Tyto drobné kovové oděrky poté začnou zvýšenou měrou opotřebovávat jak vstřikovače, tak další části palivové soustavy.
Jak poznat závadu čerpadla?
- Horší starty vozidla,
- úbytek výkonu,
- nepravidelný chod agregátu,
- zvýšená hlučnost čerpadla.
Výměna čerpadla BOSCH CP4
Při montáži čerpadla do agregátu je velmi důležité, aby bylo čerpadlo důkladně odvzdušněné. Pokud by se tak nestalo, je velmi vysoká pravděpodobnost, že v čerpadle vzniknou vzduchové kapsy. Ty mají za příčinu vyšší tření vnitřních komponentů a jejich opotřebení.
Postup výměny a odvzdušnění vysokotlakého čerpadla CP4
Při výměně vysokotlakého čerpadla CP4
vyměňte palivový filtr. Poté v diagnostice určené výrobcem pro danou značku auta zvolte funkci zaplnění palivového filtru. Po tomto úkonu je palivový filtr zaplněný a odvzdušněný.
- Odvzdušnění CP4 docílíte opětovným otočením klíčku do polohy, kdy se na přístrojové desce objeví kontrolka žhavení. V této pozici podávací čerpadlo dodává palivo do vysokotlakého čerpadla. Mějte hadici přepadu čerpadla vloženou do separátní nádoby, abyste mohli kontrolovat, zda čerpadlo neobsahuje vzduch.
- Po odvzdušnění vysokotlakého čerpadla jsou na řadě vstřikovače. Ke každému vstřikovači namontujte přívodní palivové potrubí, avšak u jednoho vstřikovače ho nechte povolené.
- Opět otočte klíčkem do polohy, kdy se objeví kontrolka žhavení. Jakmile z potrubí bude proudit palivo, trubku dotáhněte. Tento proces proveďte u každého vstřikovače zvlášť.
Ideálně zároveň s čerpadlem vyměňte zmíněný palivový filtr a rozvody, dále palivovou lištu a vedení ke vstřikovačům.
Čerpadlo BOSCH CP4 0445010646 před a po naši repasi
Vysokotlaké čerpadlo
BOSCH CP4 0445010646 patří do motorů s větší kubaturou, vizuálně tvoří pomyslné véčko díky dvěma vývodům. Oproti němu
CP4 0445010507 má vývod jenom jeden a vidíte ho na druhé dvojici fotografií.
Čerpadlo BOSCH CP4 0445010507 před a po repasi
Co dále doporučujeme?
Buďte o krok napřed, nelpěte na tom, co doporučuje výrobce a měňte palivový filtr při každé výměně oleje.
Porovnání čerpadel
Jaký je rozdíl mezi BOSCH CP4 0445010507 a BOSCH CP4 0445010646? Snad jen jediný, a to v tom, že díl s číslem 0445010507 má jeden vysokotlaký vývod zatímco díl 0445010646 má dva - to znamená, že mají motory do V, tady jde o šestiválce. Z toho plyne, že čerpadlo BOSCH CP4 0445010646 najde své využití u motorů, které mají dva raily neboli větší kubaturu.
Jako náš zákazník získáte záruku 24 měsíců na celý produkt, nikoliv pouze na repasovanou část. V košíku si navíc během procesu objednávky můžete zvolit možnost prodloužení záruky o 1 rok navíc. Znamená to, že nové a repasované produkty mohou mít záruku až 3 roky a testované, použité produkty až 2 roky záruku. A jaké další výhody má nákup u nás? Čtěte zde. Zajímá vás, jak naše repase probíhá? Mrkněte sem.