Repasované autodíly přímo od zdroje
search
Chcete poradit?
basket 0

0 Kč

V košíku nemáte žádné zboží

Závady palivového systému motoru 3.0 l V6 TDI (VW/Audi)

calendar14.10.2022

timer12 min

userTomáš

Motor 3.0 V6 TDI představila společnost Audi v roce 2004 jako součást modelu Audi D3 A8. Nový typ motoru vzbudil obdiv novinářů i zákazníků, kteří upozorňovali na jeho fantastické dynamické vlastnosti. Později byl montován také do modelů Volkswagen Phaeton a Touareg.


Motor 3.0 V6 TDI byl navržen zcela nově od základu a nemá tedy nic společného s motorem 2.5 V6 TDI, který se vyskytoval například v Passatu či jiných koncernových vozech. Poskytuje výborné výkony a jeho hlavním kladem je, že spotřebuje výrazně méně paliva než motor 2.5 V6 TDI. Konstruktéři postavili motor kolem bloku válců, který má úhel 90 stupňů do V a je vyroben z hutněného grafitového železa CGI-450. Tento materiál zajišťuje úsporu hmotnosti o 5-10 % ve srovnání s šedou litinou. Kovaná kliková hřídel z kalené oceli dosedá na čtyři hlavní ložiska v ložiskovém rámu ze šedé litiny, který je přišroubován ke klikové skříni. Motor má dvě hlavy válců vyrobené z hliníkové slitiny. Tyto hlavy mají křížovou konstrukci, čtyři ventily na válec (dva sací a dva výfukové ventily, celkem 24 ventilů), dvě vačkové hřídele a válečková vahadla s hydraulickým vyrovnáváním ventilové vůle. Výfukové vačkové hřídele jsou spojené se sacími vačkovými hřídelemi pomocí čelního ozubeného kola. Motor má složitý systém pohonu válečkových řetězů sacích vačkových hřídelí. Jsou zde čtyři simplexní válečkové řetězy. 

Sací potrubí je vybaveno plynule měnitelnými vířivými klapkami. Vířivé klapky jsou zavřené při volnoběhu a nízkých otáčkách motoru a otevřené při startu motoru, v "nouzovém" režimu a při plném plynu. Motor je vybaven jedním turbodmychadlem Garrett 765312-5002S s proměnnou geometrií lopatek (VGT) a s elektronickou regulací a dvěma paralelně umístěnými mezichladiči na bocích pro lepší chlazení a kompaktní konstrukci. 

Motor 3.0 V6 TDI má systém vstřikování paliva Common Rail (CR), piezoelektricky řízené vstřikovače 0445115078 se sedmi otvory. Všechny motory jsou vybaveny vodou chlazenou recirkulací výfukových plynů (EGR modul 059131503H), katalyzátorem a filtrem pevných částic (DPF) pro nízké emise výfukových plynů. Provoz motoru řídí elektronická řídicí jednotka Bosch EDC16.

A zajímavost na konec: většina zástupců TDI s počtem válců větším než 6, například motor 4.2 TDI nebo motor 6.0 TDI (kromě V10), byla získána zvýšením počtu válců motoru 3.0 V6 TDI.


6 nejčastějších problémů s motorem Volkswagen/Audi 3.0 TDI

  1. Napínák rozvodového řetězu (vozy před rokem 2007).
  2. Porucha vstřikovače.
  3. Žhavicí svíčky.
  4. Filtr pevných částic (DPF) a snímače.
  5. Ucpané nebo netěsné jádro topení.
  6. Porucha vysokotlakého palivového čerpadla.


1. Porucha napínáku rozvodového řetězu - 3.0 V6 TDI

Rozvodový řetěz


Velmi častým problémem u raných verzí vozů VW/Audi 3.0 je selhání napínáků rozvodového řetězu. Jak název napovídá, úkolem napínáku rozvodového řetězu je udržovat správné napnutí rozvodového řetězu, aby mohl řetěz správně řídit časování motoru a pohánět vačkové hřídele, olejové čerpadlo a vyvažovací hřídel. Zajímavé je, že starší verze motoru 3.0 mají 4 rozvodové řetězy a dva napínáky, zatímco starší verze mají pouze dva.

Selhání jednoho z napínáků může způsobit rozhození časování motoru, to vede ke kolizi pístů s ventily. Samotné rozvodové řetězy by nikdy neměly selhat, ale nakonec se stane, že vadný napínák zničí rozvodový řetěz, což následně způsobí poškození motoru. Pokud máte starší motor 3.0, doporučujeme vyměnit celou sadu, řetězy i napínáky, abyste zajistili menší pravděpodobnost poškození motoru.

Rozvodový řetěz

Nejčastější projevy poruch napínáku

Motor se zastavuje nebo cuká.
● Motor nenastartuje.
● Hrubý volnoběh.
● Chrastění rozvodového řetězu při 1 500 otáčkách za minutu.
● Chrastění rozvodového řetězu při startu.

Výměna napínáku rozvodového řetězu 3.0 l V6 TDI

Pokud jde o výměnu rozvodového řetězu nebo napínáků, není to snadná ani levná práce. Pokud chcete vyměnit napínák na pravé straně, můžete to provést bez demontáže motoru. V případě levé strany to můžete také provést bez demontáže motoru, ale budete muset vyjmout turbo. Jestliže se v motoru nevyznáte, doporučujeme návštěvu servisu, kde vám dají novou sadu.

2. Vadné vstřikovače paliva

Motor VW/Audi 3.0 používá přímé vstřikování Common Rail, palivo je vstřikováno rovnou do válců místo do sání. U vozidel s přímým vstřikováním paliva mohou být postupem času vstřikovače paliva problematické. Úkolem vstřikovače je vstřikovat naftu do jednoho ze 6 válců, které má motor 3.0 k dispozici. Vznětové motory Common Rail potřebují mít palivo ve vstřikovací liště pod tlakem, a proto potřebují vysokotlaká palivová čerpadla (těm se budeme věnovat dále v tomto článku).

Vstřikovače obvykle časem selhávají kvůli vysokému teplu a vysokým tlakům, které jimi neustále procházejí. Nakonec se stane jedna ze dvou věcí: vstřikovače se ucpou a dojde k jejich selhání nebo začnou propouštět naftu, což způsobí, že se do válce dostane více paliva, než je potřeba a vozidlo potom dýmí. Pokud má vozidlo pravidelný servis a čerpá kvalitní naftu, obvykle si vystačí s jednou výměnou vstřikovačů za životnost vozidla.

Nejčastější projevy poruch vstřikovačů

● Ztráta výkonu.
● Motor špatně spaluje.
● Hrubý volnoběh.
● Kapání nafty do motoru.
● Špatný celkový výkon motoru.
● Černý kouř z výfuku.
● Problémy s DPF filtrem (kvůli velkému množství sazí).

Výměna vstřikovačů VW/Audi 3.0 l V6 TDI

Pokud se trochu vyznáte v motoru, nebude pro vás výměna vstřikovačů složitá. V opačném případě doporučujeme svěřit výměnu profesionálům. Vzhledem k ceně jednoho vstřikovače lze ale odhadnout, že půjde o nákladnou opravu. Ušetřit můžete koupí repasovaných vstřiků. Doporučujeme vyměnit rovnou všechny vstřikovače. Problematické bývá i odvzdušnění naftového systému.


3. Porucha žhavicí svíčky

Dalším častým problémem jsou žhavicí svíčky, které se vyskytují u vznětových motorů. Každý válec má svou vlastní žhavicí svíčku. Funkcí žhavicích svíček je předehřátí spalovacího prostoru a vzduchu, což usnadní samovznícení paliva pro nastartování motoru. Vzhledem k tomu, že jde o topná tělesa, může být obtížné nastartovat vznětový motor za studena. Pokud vám některá ze svíček “odejde” auto těžko startuje.


Nejčastější projevy poruch žhavicích svíček:

● Problémy se startováním motoru - pomalé nebo obtížné startování.
● Hrubý volnoběh.
● Bílý nebo černý kouř vycházející z výfuku.
● Rozsvícení kontrolky motoru a žhavení.

Výměna žhavicích svíček

Výměna žhavicích svíček není příliš obtížná. Ve skutečnosti je to nejjednodušší oprava na tomto seznamu. Stejně jako u vstřikovačů doporučujeme vyměnit všechny žhaviče najednou. Problém nastává pouze někdy, když žhaviče “zarostou” do hlavy.



4. Ucpaný filtr pevných částic (DPF)

Kontrolky na palubní desce

Dalším častým problémem u motorů 3.0 l V6 TDI je zanesený filtr pevných částic DPF. U každého vozidla se vznětovým motorem je DPF filtr důležitý, protože zadržuje veškeré zbytky pevných částic, které by se jinak dostali do ovzduší. Cílem DPF je v podstatě snížit emise z dieselových motorů.


Častou (a konstrukcí danou) závadou DPF je usazování karbonu, při kterém se na přístrojové desce vozidla rozsvítí kontrolka DPF. Pokud se kontrolka rozsvítí, můžete udělat dvě věci: 
Jet rychlostí 80-100 km při 2 000-2 500 otáčkách za minutu po dobu minimálně 15 minut (nebo dokud kontrolka DPF nezhasne), aby se přebytečné saze spálily.
● Pokud vozidlo regeneruje DPF filtr často, můžete nechat DPF filtr odborně vyčistit

Když se kontrolka DPF rozsvítí, neberte to na lehkou váhu. Při příliš dlouhé jízdě s ucpaným filtrem může dojít k vážnému poškození motoru. Pokud se filtr pevných částic DPF ucpe, nebude vozidlo schopné správně "dýchat" a přejde do nouzového režimu. 

Kontrolky na palubní desce

Projevy ucpaného nebo selhávajícího DPF filtru

● Špatný výkon motoru (nouzový režim).
● Vysoká spotřeba paliva.
● Obtížné startování.
● Zápach motoru.
● Rozsvícení kontrolky DPF.
● Zvýšený výskyt černého kouře z výfuku.

Možnosti nápravy DPF filtru

Existují tři možnosti: výměna, čištění, nebo odstranění DPF. Čištění DPF je levnější varianta než koupě nového. Snadným řešením je výměna DPF filtru za originální díl. Odstranění DPF bylo v minulosti velmi oblíbené a levné řešení, avšak s výraznějším tlakem na čistotu emisí vozidel jsou tato vozidla vykázána ze stanic STK. 

5. Ucpané nebo netěsné topení

Jedná se o méně častý problém u vozů Volkswagen nebo Audi TDI. Jádro topení/přídavné topení, v podstatě chladič, je součástí, která vyzařuje teplo do prostoru auta. Existují dva hlavní důvody, proč dochází k poruchám topení, a to, že je buď ucpané, nebo netěsní

Projevy ucpaného nebo nefunkčního topení

● Mizející chladicí kapalina.
● Zápach ve vozidle.

Oprava vadného přídavného topení

Ve většině případů by mělo stačit pročištění, které vám navíc ušetří peníze. Pokud jádro teče, je potřeba ho celé vyměnit.


6. Porucha vysokotlakého palivového čerpadla CP4

Selhání palivového čerpadla CP4 0445010646 může být jednou z nejhorších věcí, které se mohou vašemu motoru stát. Úkolem čerpadla Common Rail je čerpat vysokotlaké palivo do vstřikovačů, aby mohly správně fungovat. 


Pokud dojde k jeho selhání, může do palivového systému napumpovat úlomky kovu, což znamená, že budete muset vyměnit všechny části palivového systému s výjimkou palivové nádrže, tu však musíte vyčistit. Čerpadlo může selhat několika způsoby: část uvnitř čerpadla se rozpadne a protlačí se tak úlomky kovu palivovým systémem nebo selže ventil v horní části čerpadla. Pokud se o své vozidlo staráte používáním správné nafty, oleje a údržbou, nemělo by čerpadlo selhat. 


Pokud dojde k jeho selhání, může do palivového systému napumpovat úlomky kovu, což znamená, že budete muset vyměnit všechny části palivového systému s výjimkou palivové nádrže, tu však musíte vyčistit. Čerpadlo může selhat několika způsoby: část uvnitř čerpadla se rozpadne a protlačí se tak úlomky kovu palivovým systémem nebo selže ventil v horní části čerpadla. Pokud se o své vozidlo staráte používáním správné nafty, oleje a údržbou, nemělo by čerpadlo selhat.


Projevy selhání HPFP CP4

Nouzový nebo nízkotlaký režim.
● Rozsvícení kontrolky motoru (CEL) (kód závady P0087).
● Vysoké teploty motoru.
● Nízký tlak paliva.
● Špatný výkon motoru.
● Zadrhávání vozidla v klidu nebo při akceleraci.
● Dlouhé starty motoru.

Možnosti opravy vysokotlakého čerpadla CP4

Porucha vysokotlakého čerpadla CP4 vždy znamená relativně drahou opravu. Nejdříve zavolejte místnímu prodejci VW/Audi a zjistěte, zda se na něj vztahuje záruka. Obě značky totiž prodloužily záruky týkající se tohoto problému. Pokud máte starší vozidlo, máme pro vás celou řadu repasovaných čerpadel v nabídce připravených k odeslání ihned. 


Volkswagen/Audi 3.0 TDI Spolehlivost motoru

Závěrem lze říct, že tyto motory mají smíšené hodnocení, pokud jde o spolehlivost motoru. Řekli bychom, že starší verze představovaly větší problémy. Některé z nich se mohou dožít 250 000 km bez výraznější údržby palivového systému ale pravděpodobně nevydrží o mnoho kilometrů déle. Údržba motoru je u těchto motorů klíčová, protože většina z nich začíná mít problémy po 100 000 km, pokud nejsou řádně udržovány.