Repasované autodíly přímo od zdroje
basket 0

0 Kč

V košíku zatím nic nemáte

Časté poruchy palivových čerpadel a jak je odhalit

calendar26.01.2022

timer3 min

userTomáš


Vstřikovací palivové čerpadlo je jedna z klíčových komponent celého spalovacího motoru a často velmi drahá součástka na výměnu, dojde-li k jeho poruše. Častokrát funguje velmi spolehlivě a přežije celý zbytek automobilu. V článku se dozvíte, jak předcházet jeho poruchám.

Vstřikovací čerpadlo



Hlavním úkolem vstřikovacího palivového čerpadla je pod vysokým tlakem dodávat palivo z nádrže do spalovacích komor motoru. 

Typy palivových čerpadel:

  • palivové čerpadlo umístěné v nádrži
  • nebo vstřikovací čerpadlo umístěné na bloku motoru.
 


Vstřikovací čerpadlo

Jak funguje palivové čerpadlo?

Práce palivového čerpadla v nádrži je jednoduchá. Elektromotor otáčí lopatkami turbíny, která přes sítko nasává palivo z nádrže a přes filtr jej čerpá do vstřikovacího čerpadla. Vstřikovací čerpadlo pak tlačí palivo přes vstřikovače do válců motoru. Plnící tlak v celém režimu provozu udržuje přetlakový ventil. Méně často bývá palivové čerpadlo umístěné uvnitř palivové nádrže nahrazeno podtlakovým podávacím čerpadlem přímo v konstrukci vstřikovacího čerpadla.

Jak funguje vstřikovací čerpadlo?

Pohon čerpadla zajišťuje motor přes vačkovou hřídel ventilového rozvodu nebo vlastní pohon ve skříni vstřikovacího čerpadla. Většinou se používají pístová čerpadla. Protékající palivo vstřikovací čerpadlo chladí a částečně maže (nafta o něco více nežli benzin).

Nejčastější poruchy vstřikovacího čerpadla


Mezi nejčastější příčiny poruch vstřikovacího čerpadla patří obecně znečištění palivové soustavy rzí, nečistotami nebo sedimentem z nádrže nebo palivového filtru. Dále můžete mít problém u:

  • Řídicí jednotky vstřikovacího čerpadla (pokud je konstrukčně přítomna).
  • Závady snímače otáček čerpadla.
  • Závady ventilu dávky paliva.
  • Závady rozdělovací hlavy.
  • Závady tělesa čerpadla.
  • Poškození regulačních ventilů čerpadla.
  • Poškození hřídele.


Jak poznat, že došlo k poruše čerpadla

  1. Nefunkční motor, příp. těžký start
  2. Zhasínání motoru - z důvodu nedostatku přivedeného paliva zhasne motor krátce po nastartování nebo při sešlápnutí pedálu plynu.
  3. Nízký komfort jízdy - škubání při akceleraci v důsledku sníženého průtoku paliva, nedostatečný výkon z důvodu nedostatečného zvýšení tlaku paliva, škubání motoru, rušivé zvuky.

Jak předcházet poruchám palivového čerpadla

  • Udržujte palivové čerpadlo a palivový systém v dobrém a čistém stavu.
  • Nejezděte s téměř prázdnou palivovou nádrží.
  • Věnujte pozornost kvalitě a oktanovému číslu paliva.
  • Pravidelně kontrolujte palivový filtr a v případě potřeby ho vyměňte za nový.
  • Pravidelně kontrolujte palivové potrubí, elektrické připojení, hlídejte vznik prasklin, netěsnosti a dalších typů poškození.


Čerpadlo před repasí

Čerpadlo před repasí

Čerpadlo po repasi




Čerpadlo po repasi


Výměna palivového čerpadla za nové

Před instalací nového palivového čerpadla je nutné provést správnou diagnostiku, která potvrdí nebo vyvrátí, že poruchu motoru způsobuje opravdu nefunkční vstřikovací čerpadlo. Pokud je nutné vstřikovací čerpadlo vyměnit, ujistěte se, že je palivový systém včetně nádrže čistý. Chcete-li ušetřit na ceně, nikoliv však na kvalitě, pořiďte si repasované čerpadlo