Ventil EGR (Exhaust Gas Recirculation) je dnes součástí téměř každého vozidla s dieselovým motorem. Funkce EGR ventilu umožňuje snížení emisí výfukových plynů vznětových motorů a také snížení spotřeby paliva. Jedná se o zařízení, které vrací uměřené množství spalin zpět do sacího agregátu motoru a tím sníží teplotu spalování, jelikož se sníží množství kyslíku ve směsi paliva.Do automobilů se tato součástka začala montovat s příchodem normy o emisích
EURO 3. Od doby zavedení
EGR ventilů se jejich systém vyvinul, a proto jsou dnes téměř všechny díly ovládány pomocí elektronicky hlavní řídící jednotkou motoru.
Nahromadění sazí je největším problémem způsobujícím selhání systému EGR ventilu. Saze se nejčastěji usazují v oblasti klapky, pomocí které ventil reguluje množství spalin, které vrací zpět do motoru.
Nadměrné množství karbonu v EGR ventilu může vznikat dlouhodobým provozem vozidla v nižší hodnotě akcelerace, kdy komora ventilu začne být karbonizována. U poruchy této součásti lze pozorovat pomalý nástup příznaků až po konečné selhání. To vše je způsobeno pomalým usazováním sazí a znemožnění pohybu klapky EGR ventilu
. V některých případech může klapka zůstat otevřená anebo se celá zasekne a
může docházet k poškození sání motoru.
Projevy vzniku této závady jsou například:
- černý kouř unikající z výfuku,
- občasné škubnutí motoru při vyšší akceleraci,
- kolísavost volnoběhu,
- nemožnost nastartovat motor.
Vzhledem k rozsáhlosti této součástky se rozšířily i možnosti její repase.
Repase EGR ventilu spočívá v jeho důkladném vyčištění pomocí tlaku nebo využití chemických sloučenin. Celý komponent ventilu je důkladně rozebrán a vyčištěn, poté je zkompletován odborným personálem a otestován na certifikovaném stanovišti. Testují se pomocí vakua anebo stimulace ECU. Při výměně
se ujistěte, zda se nenachází žádné nečistoty v sacím systému motoru a využijte nové těsnění pro repasovaný díl.
Vzhledem k rozsáhlosti této součástky se rozšířily i možnosti její repase. Repase EGR ventilu spočívá v jeho důkladném vyčištění pomocí tlaku nebo využití chemických sloučenin. Celý komponent ventilu je důkladně rozebrán a vyčištěn, poté je zkompletován odborným personálem a otestován na certifikovaném stanovišti. Testují se pomocí vakua anebo stimulace ECU. Při výměně EGR ventilu se ujistěte, zda se nenachází žádné nečistoty v sacím systému motoru a využijte nové těsnění pro repasovaný díl.
Chladič EGR je vylepšení systému EGR. Všechny EGR ventily tedy chladič nemají. Chladič je připojen k výfukovému systému za výfukovými svody, před turbem (pokud je to přeplňovaný motor). Výfukové plyny po ochlazení v chladiči EGR jsou vedeny k EGR ventilu
a posléze zpět do sacího systému motoru. Typickým případem poruchy EGR chladiče je úbytek chadící kapaliny. Ve své podstatě jde trubku z kovu, kterou proudí horké spaliny kanálky, kolem kterých je vodní plášť, který odebírá teplo.
Na obrazcích můžete vidět EGR před a po našem repasu.
Autonorma nabízí originální repasované chladiče výfukových plynů EGR. Kvalita je stejná jako u nového OEM dílu. Rozdíl je jen v ceně.