Repasované autodíly přímo od zdroje
search
Chcete poradit?
basket 0

0 Kč

V košíku nemáte žádné zboží

Dvouhmotové setrvačníky – fakta a zajímavosti

calendar31.08.2021

timer13 min

userTomáš

Víte, že:

  • První automobilka, která použila dvouhmotový setrvačník byla automobilka BMW? 

  • Dvouhmotový setrvačník obsahuje dvě samostatné části, které jsou oddělené pružným lemem složeným z několika pružin, případně gumových částí?

  • Lepším rozdělením kinetické energie lze omezit kmitání, a tím snížit hlučnost?

  • Dvouhmota váží okolo 15-20 kg? Váha se liší podle velikosti motoru.

  • Dvouhmota se obvykle mění jednou během provozní životnosti automobilu? 

  • Životnost dvouhmoty ovlivňuje styl řízení (rozjezdy, nevyřazování na neutrál při zastavení)?

  • Se dříve používal většinou u vznětových motorů, nyní se s nimi můžeme setkat i u benzinových tříválců?

  • Posouvají pracovní otáčky, při které docházejí k rezonanci (frekvence vlastních kmitů)? Při použití setrvačníku s pevným středem je tato frekvence v rozmezí 1200–2400 otáček za minutu, dvouhmota sníží spektrum rezonance otáček na hodnoty okolo 1000 otáček za minutu. Protože dieselový motor obvykle pracuje při jízdě s 1600–2200 otáčkami za minutu, tak se v praxi absorbuje kmitání převodovky.

  • Dvouhmotový setrvačník umožňuje pracovat motoru při nižších otáčkách, přispívá současně ke snížení spotřeby paliva, a tedy i emisí?

  • dvouhmotovým setrvačníkem mohou být pracovní otáčky motoru sníženy zhruba o 500  otáček?

  • dvouhmotový setrvačník snižuje spotřebu paliva až o 1 litr na 100 km?

  • Společně s dvouhmotovým setrvačníkem je dobré vyměnit i spojku?

  • Při jízdách v zimě dochází ke slábnutí akumulátoru vozidla, také při jízdách na krátké vzdálenosti akumulátor trpí – slabou baterii zatěžuje dvouhmotový setrvačník, protože motor déle startuje, motor běží delší dobu v nízkých otáčkách?

  • Dvouhmotový setrvačník trpí častými starty? Kvůli nízkým otáčkám při startu.

  • Pokud je startér opotřebený, tak dvouhmota také trpí? Dnešní vozy jsou od výroby navrženy na životnost cca 300 000 km. Problém je v tom, že mnoho vozidel v tuzemských bazarech má najeto mnohem více.

  • Pro dvouhmotu jsou nejhorší extrémně nízké otáčky, brzdění motorem, protože se motor neodpojí od převodovky, dále škodí prudké zrychlování z nízkých otáček?

  • Moderní auta nemají karburátory, ale řídicí jednotku a přesné vstřikování? Díky tomu může vůz jet i v extrémně nízkých otáčkách, které by karburátorové motory udusily. Řídicí jednotka motoru dokáže ve zlomku sekundy upravit dávku paliva a tím regulovat výkon.

  • Nýty a jazýčky uvnitř dvouhmotového setrvačníku spojující pružné primární a sekundární část se mohou utrhnout, pokud se bude řidič dlouhodobě se špatně rozjíždět?

  • Životnost dvouhmoty ovlivňuje i stav převodovky – pokud má převodovka vůli v uložení hnací hřídele, tak se rychle zničí kuličkové ložisko setrvačníku problém se projevuje klepnutím?

Komponenty dvouhmotového setrvačníku

Klasický setrvačník je jen kus železa, ve kterém jsou drážky pro zasunutí pastorku startéru. Dvouhmotové setrvačníky pro výkonné diesely mají primární a sekundární části spojené flexibilními pružinami v mazivu. Je zde obsažen i třecí kotouč, který se nachází mezi primární a sekundární částí setrvačníku. Tím se brzdí vzájemný pohyb mezi oběma částmi. Třecí kotouč točivý moment nepřenáší a zlepšuje průběh startu. Přetěžovací kotouč funguje jako ochrana pružin, motoru, převodovky a celého systému pohonu, pokud dojde k přetočení setrvačníku.


Kyvadlový mechanismus je součástí některých dvouhmotových setrvačníků, která umožňuje úplně utlumit provoz motoru již od 1100 otáček za minutu, navíc toto vylepšení ještě více snižuje spotřebu paliva, protože snižuje otáčky motoru.


Primární část setrvačníku je spojená s klikovou hřídelí. Jedná se o díl svařený ze dvou plechů. Uvnitř je soustava pružin, v dutině je mazivo, které je odděleno membránou.

 

Sekundární část je uložena v primární části setrvačníku pomocí kuličkového ložiska. Točivý moment je přenášen z primární na sekundární část soustavou pružin. Spojka je uložena ve štítu sekundární části. Primární část setrvačníku je lehčí než sekundární část. Na opačné straně klikové hřídele je uložen dodatečný tlumič torzních kmitů, protože váhový nepoměr částí by zvyšoval nerovnoměrnost chodu klidového hřídele.

Na fotografiích vidíte dvouhmotový setrvačník, vlevo je jeho průřez.

Nekupujte ekonomické opravné sady

Výrobci dvouhmotových setrvačníků a spojek nabízejí tzv. ekonomickou opravnou saduve které je obyčejný pevný setrvačník a sada spojky, která má navíc tangenciální pružiny. Producenti deklarují zvýšení hlučnosti jako jediné negativum. Opak je pravdou. Vůz bude nejen hlučnější, ale časem dojde i vlivem vibrací k poškození jehlových ložisek hřídelí, v konečném důsledku se ekonomická sada vůbec nevyplatí, protože si tím zničí majitel vozu další díly. 

Mají všechna moderní auta dvouhmotové setrvačníky?

Ne všechny moderní diesely dvouhmotu mají. Nemají jeobvykle levnější vozy s méně výkonnými motory a staršími převodovkami. Například u Peugeotu se mnohdy nabízí stejný motor se starším pětikvaltem, který dvouhmotu nemá a s novějším šestikvaltem, kde dvouhmota je. Občas se stává, že verze motorů s DPF filtrem dvouhmotu mají, protože vypalování filtru provází hluk s vibracemi. Tím, že se sníží hlučnost jinde to pasažérům vozu potom nevadí.

 

Pokud budete kupovat ojetý vůz, tak se vyhněte vozům, které jezdily převážně po městě. Pár desítek tisíc kilometrů stačí nešikovnému řidiči, aby dvouhmotu odrovnal. Nicméně víme i o případek vozů koncernů PSA a VW, kdy řidič svou jízdou životnost nijak zásadně neovlivnil, protože koncerny VW a PSA udělaly výrobní chybu. Dálniční křižníky mají obvykle dvouhmotu v pořádku.


U nás naleznete originální repasované dvouhmotové setrvačníky minimálně o třetinu levněji než kdekoli jinde, a navíc se zárukou 2 roky bez omezení ujetých kilometrů. Nabízíme i možnost prodloužit si záruku o 1 další rok.

Víte, že: 

  • První automobilka, která použila dvouhmotový setrvačník byla automobilka BMW? 
  • Dvouhmotový setrvačník obsahuje dvě samostatné části, které jsou oddělené pružným lemem složeným z několika pružin, případně gumových částí?
  • Lepším rozdělením kinetické energie lze omezit kmitání, a tím snížit hlučnost?
  • Dvouhmota váží okolo 15-20 kg? Váha se liší podle velikosti motoru.
  • Dvouhmota se obvykle mění jednou během provozní životnosti automobilu? 
  • Životnost dvouhmoty ovlivňuje styl řízení (rozjezdy, nevyřazování na neutrál při zastavení)?
  • Se dříve používal většinou u vznětových motorů, nyní se s nimi můžeme setkat i u benzinových tříválců?
  • Posouvají pracovní otáčky, při které docházejí k rezonanci (frekvence vlastních kmitů)? Při použití setrvačníku s pevným středem je tato frekvence v rozmezí 1200–2400 otáček za minutu, dvouhmota sníží spektrum rezonance otáček na hodnoty okolo 1000 otáček za minutu. Protože dieselový motor obvykle pracuje při jízdě s 1600–2200 otáčkami za minutu, tak se v praxi absorbuje kmitání převodovky.
  • Dvouhmotový setrvačník umožňuje pracovat motoru při nižších otáčkách, přispívá současně ke snížení spotřeby paliva, a tedy i emisí?
  • S dvouhmotovým setrvačníkem mohou být pracovní otáčky motoru sníženy zhruba o 500 otáček?
  • Při jízdách v zimě dochází ke slábnutí akumulátoru vozidla, také při jízdách na krátké vzdálenosti akumulátor trpí – slabou baterii zatěžuje dvouhmotový setrvačník, protože motor déle startuje, motor běží delší dobu v nízkých otáčkách?
  • Dvouhmotový setrvačník trpí častými starty? Kvůli nízkým otáčkám při startu.
  • Pokud je startér opotřebený, tak dvouhmota také trpí? Dnešní vozy jsou od výroby navrženy na životnost cca 300 000 km. Problém je v tom, že mnoho vozidel v tuzemských bazarech má najeto mnohem více.
  • Pro dvouhmotu jsou nejhorší extrémně nízké otáčky, brzdění motorem, protože se motor neodpojí od převodovky, dále škodí prudké zrychlování z nízkých otáček?
  • Moderní auta nemají karburátory, ale řídicí jednotku a přesné vstřikování? Díky tomu může vůz jet i v extrémně nízkých otáčkách, které by karburátorové motory udusily. Řídicí jednotka motoru dokáže ve zlomku sekundy upravit dávku paliva a tím regulovat výkon.
  • Nýty a jazýčky uvnitř dvouhmotového setrvačníku spojující pružné primární a sekundární část se mohou utrhnout, pokud se bude řidič dlouhodobě se špatně rozjíždět?
  • Životnost dvouhmoty ovlivňuje i stav převodovky – pokud má převodovka vůli v uložení hnací hřídele, tak se rychle zničí kuličkové ložisko setrvačníku problém se projevuje klepnutím?

Komponenty dvouhmotového setrvačníku

Klasický setrvačník je jen kus železa, ve kterém jsou drážky pro zasunutí pastorku startéru. Dvouhmotové setrvačníky pro výkonné diesely mají primární a sekundární části spojené flexibilními pružinami v mazivu. Je zde obsažen i třecí kotouč, který se nachází mezi primární a sekundární částí setrvačníku. Tím se brzdí vzájemný pohyb mezi oběma částmi. Třecí kotouč točivý moment nepřenáší a zlepšuje průběh startu. Přetěžovací kotouč funguje jako ochrana pružin, motoru, převodovky a celého systému pohonu, pokud dojde k přetočení setrvačníku.


Kyvadlový mechanismus je součástí některých dvouhmotových setrvačníků, která umožňuje úplně utlumit provoz motoru již od 1100 otáček za minutu, navíc toto vylepšení ještě více snižuje spotřebu paliva, protože snižuje otáčky motoru.

Primární část setrvačníku je spojená s klikovou hřídelí. Jedná se o díl svařený ze dvou plechů. Uvnitř je soustava pružin, v dutině je mazivo, které je odděleno membránou.
 
Sekundární část je uložena v primární části setrvačníku pomocí kuličkového ložiska. Točivý moment je přenášen z primární na sekundární část soustavou pružin. Spojka je uložena ve štítu sekundární části. Primární část setrvačníku je lehčí než sekundární část. Na opačné straně klikové hřídele je uložen dodatečný tlumič torzních kmitů, protože váhový nepoměr částí by zvyšoval nerovnoměrnost chodu klidového hřídele.


Na fotografiích vidíte dvouhmotový setrvačník, vlevo je jeho průřez.
Na fotografiích vidíte dvouhmotový setrvačník, vlevo je jeho průřez.

Dvouhmotový setrvačník, vlevo je jeho průřez.

Nekupujte ekonomické opravné sady

Výrobci dvouhmotových setrvačníků a spojek nabízejí tzv. ekonomickou opravnou sadu, ve které je obyčejný pevný setrvačník a sada spojky, která má navíc tangenciální pružiny. Producenti deklarují zvýšení hlučnosti jako jediné negativum. Opak je pravdou. Vůz bude nejen hlučnější, ale časem dojde i vlivem vibrací k poškození jehlových ložisek hřídelí, v konečném důsledku se ekonomická sada vůbec nevyplatí, protože si tím zničí majitel vozu další díly. 

Mají všechna moderní auta dvouhmotové setrvačníky?

Ne všechny moderní diesely dvouhmotu mají. Nemají je obvykle levnější vozy s méně výkonnými motory a staršími převodovkami. Například u Peugeotu se mnohdy nabízí stejný motor se starším pětikvaltem, který dvouhmotu nemá a s novějším šestikvaltem, kde dvouhmota je. Občas se stává, že verze motorů s DPF filtrem dvouhmotu mají, protože vypalování filtru provází hluk s vibracemi. Tím, že se sníží hlučnost jinde to pasažérům vozu potom nevadí.

Pokud budete kupovat ojetý vůz, tak se vyhněte vozům, které jezdily převážně po městě. Pár desítek tisíc kilometrů stačí nešikovnému řidiči, aby dvouhmotu odrovnal. Nicméně víme i o případek vozů koncernů PSA a VW, kdy řidič svou jízdou životnost nijak zásadně neovlivnil, protože koncerny VW a PSA udělaly výrobní chybu. Dálniční křižníky mají obvykle dvouhmotu v pořádku.


U nás naleznete originální repasované dvouhmotové setrvačníky minimálně o třetinu levněji než kdekoli jinde, a navíc se zárukou 2 roky bez omezení ujetých kilometrů. Nabízíme i možnost prodloužit si záruku o 1 další rok.