Tomáš poradí
+420 731 447 502
(Ve všední dny od 8:00 do 17:00)
05.08.2021
10 min
Tomáš
Turbodmychadla jsou dnes téměř ve všech modelech moderních aut. Od vysoce točivých motorů Hondy s 8 000 otáčkami za minutu přes velké big block "ameriky" až po downsizingované motory Ford Ecoboost. Ať už řídíte SUV, malé městské auto nebo kamion, je zde velká šance, že zrovna váš vůz v sobě turbodmychadlo má.
Turbodmychadlo v tepelně náročných podmínkách
Turbodmychadlo do sebe během provozu nasává obrovské množství vzduchu. Veškeré předměty, které jsou do turba nasány, mohou napáchat velké škody jak na turbu samotném, tak na dalších dílech vozu. Nasátým předmětem může být například prach, špína, kusy látky nebo šroub, který někdo nechal v prostoru motoru při údržbě. Bohužel se do turba mohou dostat cizí částice přes kompresorovou část – tak tomu dochází ve většině případů. Když dojde k vniknutí cizího předmětu do prostoru turba, tak se poškodí jak kompresorové kolo (která se velmi rychle točí a na cizí předmět narazí), tak vnitřní stěny turba.
Poškození, které bylo způsobeno šroubem, který někdo zapomněl v prostoru sání.
Nejpravděpodobnějším způsobem vniknutí cizího předmětu je přes špatný (špinavý) vzduchový filtr. Jedná se vždy o zanedbání údržby automobilu. Vzduchový filtr je spotřební materiál, který stojí pár sto korun. Pokud ho majitel vozu nekontroluje a nemění, může svou leností způsobit škodu i za desítky tisíc.
Moderní způsoby nasazení turb navíc obsahují intercooler (výměník tepla, který je umístěný mezi turbo a motor). Právě nasazení tohoto dílu zvyšuje šanci, že dojde k vniknutí úlomků cizích předmětů do systému.
Naše doporučeni: Provozujte automobil pouze s čistými filtry. Pokud je filtr zanesený nebo poškozený, ihned ho vyměňte.
Pokud budeme hnát turbo do stále vyšších otáček, zejména při úpravách motoru, dostaneme ho mimo obvyklé provozní otáčky a může dojít k poškození. Komponenty budou zatěžovány více, než výrobce původně zamýšlel, a po čase dojde k jejich selhání.
Při přetěžování turba příliš velkým plnicím tlakem dojde obvykle nejdříve k poškození výfukové části turbíny, která se dokonce může ulomit a vyletět přes výfukové potrubí z automobilu. Tím dojde k poškození hned několika dílů automobilu. Nenáchylnější k tomuto poškození jsou vysoce výkonné diesely. I úplně obyčejné moderní turbo pro dieselový motor má ve svém původním nastavení plnící tlak 30 psi+. Tunerům nedá tedy moc práce překročit doporučené hodnoty OEM výrobců (přeprogramováním řídicí jednotky a přidáním lepších vstřikovačů).
Turbo, které se doslova “usmažilo”, protože při plnicím tlaku 70 psi selhal přetlakový ventil vidíte na fotografii vlevo.
turbo S400 Borg Warner
Nedostatečné mazání zcela určitě zničí ložiska, která jsou v turbu. Dlouhodobý nedostatek mazání kluzného ložiska časem způsobí vůli hřídele. Což bude mít za následek kontakt kompresorového/turbínového kola s pouzdrem turba. Nedostatečné mazání způsobí zadření ložisek, protože vysokým třením a vznikajícími vysokými teplotami bude degradovat materiál, který je spolu v kontaktu. Olej je tedy třeba pravidelně kontrolovat a používat jen oleje se specifikacemi doporučenými od výrobce.
Kontaminovaný olej – špatnou údržbou se může v systému nacházet starý/znečištěný olej. Při závažnějších problémech automobilu se v oleji dokonce může vyskytovat voda nebo palivo. Pokud nebudeme řešit problémy včas, tak se postupně poškodí celý motor včetně turba.
Špatný motorový olej má na svědomí celou plejádu závad na vozidle. Zničená ložiska a zadřené hřídele jsou jen začátek. Následuje fatální selhání motoru. Často je to vina majitelů aut, kteří naprosto zanedbali základní pravidelnou údržbu. Nutno říct, že ani moderní oleje, které jsou vyvíjeny zejména s ohledem na ekologii a nízkou kouřivost vozidla, nejsou pro turbodmychadla to nejlepší. Z toho důvodu mnozí majitelé, zejména amerických naftových pick-upů, stále používají husté minerální oleje 15w40.
Naše doporučení: Používejte jen kvalitní motorové oleje doporučované výrobcem, často kontrolujte množství a stav oleje.
Axiální ložisko je umístěné nejblíže kompresorového kola. Jeho úkolem je omezovat koncové vůle (vůle se pohybují nejčastěji v rozmezí 0,00508 cm a 0,01016 cm.
Axiální ložisko
K tomuto jevu dochází, pokud sešlápneme pedál akcelerace úplně na podlahu, necháme turbo roztočit na maximální otáčky a potom rychle sundáme nohu z plynu. K nárazu kompresoru dochází, když se nasávaný vzduch skutečně vrátí zpět z kompresoru. Tento jev provází charakteristický zvuk – stlačený vzduch, který je uvězněný v sání, nemá kam jinam uniknout, a tak jde zpátky stejnou cestou, jakou do turba vešel. Tímto se velmi namáhá kompresorová část turba. Pokud bude k tomuto jevu docházet často, zničí se axiální ložisko v turbu. Pokud se budeme k turbu chovat takto nešetrně, tak může dojít k rozpadnutí se kompresorového kola na malé části, což vede k dalšímu poškození vozu. Pro minimalizaci tohoto jevu se používají přetlakové ventily (BOV).
Naše doporučení: Používejte turbodmychadlo, které je specifikováno výrobcem automobilu. Myslet na to, že pro životnost turbo systému bez BOV ventilu není ideální prudké ubírání plynu, zejména pokud je motor po chiptuningu. Samozřejmě plynulá jízda má pozitivní vliv i na další komponenty pohonného ústrojí (poloosy, kardan...). Nicméně, pokud je turbo vybaveno variabilní geometrií lopatek, pomalou jízdou mu naopak uškodíte a takové turbo je potřeba po zahřátí pořádně protáhnout, aby lopatky nezatuhly.
Během fungování turba dochází ke vzniku obrovských teplot (i přes 1 000 stupňů Celsia). Nejvíce je namáhána turbínová (výfuková) část turba. Vysoké teploty mají na svědomí popraskání příruby turba, poškození tělesa turba, poškození záhybů uvnitř turba, poškození čepelí vrtulky uvnitř turba. Nepomáhají ani start-stop systémy, které automaticky vypnout motor klidně po jízdě na plný plyn po dálnici. Mnoho výrobců sice tvrdí, že u moderních turbodmychadel stačí 2 vteřiny na jeho dochlazení, nicméně my nezastáváme tento názor. Při vypnutí motoru dojde k zastavení proudění chladnějšího oleje do turba. Zastavením cirkulace se olej uvnitř turba ohřeje na vysokou teplotu (mějte na paměti, že turbodmychladlo má provozní teplotu klidně i 1 000 stupňů celsia) a může docházet ke karbonování.
Některá turbodmychadla jsou proto chlazená vodou a ne motorovým olejem. Někteří tuneři přidávají externí jednotku, která motor nechá běžet i po vypnutí zapalování. Řidič tak může klidně odejít a auto se samo vypne po předem nastavené době.
Naše doporučení: Používejte kvalitní motorový olej a dbejte na jeho častou výměnu. Dochlazujte po rychlé jízdě turbodmychadlo alespoň pár desítek vteřin. Oba tyto úkony nestojí mnoho, ale jsou zásadní pro dlouhou výdrž turba.
Pokud na svém turbu pozorujete jakýkoliv projev závady, neváhejte se na nás obrátit. Na naše e-shopu najdete turbodmychadla nová, repasovaná i testovaná (používaná). Jak turba repasujeme se můžete podívat tady. Máte-li jakékoli dotazy, neváhejte nás kotaktovat přes zákaznickou linku.