Tomáš poradí
+420 731 447 502
(Ve všední dny od 8:00 do 17:00)
12.01.2022
18 min
Tomáš
Výrobci aut s naftovými motory jsou neustále nuceni hledat způsoby, díky kterým budou jejich vozidla splňovat čím dál přísnější emisní normy. Jedním z nich je kapalné aditivum AdBlue, což je obchodní název pro 32,5% vodný roztok močoviny. Úkolem této kapaliny je snižování emisí oxidů dusíku ve výfukových plynech. Ačkoli se AdBlue dávkuje samo a není potřeba ho doplňovat příliš často, je dobré o jeho fungování něco vědět. Už proto, že když systém dávkování přestane fungovat, své auto jen tak znovu nenastartujete. Výrobci aut s naftovými motory jsou neustále nuceni hledat způsoby, díky kterým budou jejich vozidla splňovat čím dál přísnější emisní normy. Jedním z nich je kapalné aditivum AdBlue, což je obchodní název pro 32,5% vodný roztok močoviny. Úkolem této kapaliny je snižování emisí oxidů dusíku ve výfukových plynech. Ačkoli se AdBlue dávkuje samo a není potřeba ho doplňovat příliš často, je dobré o jeho fungování něco vědět. Už proto, že když systém dávkování přestane fungovat, své auto jen tak znovu nenastartujete.
Technický název tohoto aditiva je Aqueous Urea Solution AUS 32 a jeho zavedení bylo nutné kvůli stále přísnější legislativě, která tlačí na snižování spotřeby paliv a škodlivých emisí. Nový naftový motor bez něj už prakticky nekoupíte. Norma Euro 6totiž předepisuje maximálně80 gramů NOx na 100 km (u osobních automobilů). Existuje sice mnoho způsobů, jak emise oxidů dusíku snižovat (vylepšení vstřikování paliva, přeplňování motoru, recirkulace výfukových plynů – EGR ventil apod.), ale bez SCR filtru lze předepsaných norem jen těžko dosáhnout (SCR = selektivní katalytická redukce).Technický název tohoto aditiva je Aqueous Urea Solution AUS 32 a jeho zavedení bylo nutné kvůli stále přísnější legislativě, která tlačí na snižování spotřeby paliv a škodlivých emisí. Nový naftový motor bez něj už prakticky nekoupíte. Norma Euro 6 totiž předepisuje maximálně 80 gramů NOx na 100 km (u osobních automobilů). Existuje sice mnoho způsobů, jak emise oxidů dusíku snižovat (vylepšení vstřikování paliva, přeplňování motoru, recirkulace výfukových plynů – EGR ventil apod.), ale bez SCR filtru lze předepsaných norem jen těžko dosáhnout (SCR = selektivní katalytická redukce).
Řídicí jednotka vypočítává optimální množství vstřikovaného AdBlue v závislosti na zatížení a otáčkách motoru. AdBlue se vstřikuje do systémů odvádějících spaliny, nikdy přímo do motoru. K reakci dochází v SCR filtru. K vstřikování močoviny dochází teprve, když katalyzátor dosáhne teploty 200 °C, dříve katalyzátor není aktivní. Povrch katalyzátoru má reakční vrstvu z titanu, wolframu a vanadu. AdBlue se nejprve rozloží na amoniak (čpavek) a oxid uhličitý. Drahé kovy a čpavek reagují se škodlivými oxidy dusíku a vzniká neškodný dusík N2 a voda. Řídicí jednotka vypočítává optimální množství vstřikovaného AdBlue v závislosti na zatížení a otáčkách motoru. AdBlue se vstřikuje do systémů odvádějících spaliny, nikdy přímo do motoru. K reakci dochází v SCR filtru. K vstřikování močoviny dochází teprve, když katalyzátor dosáhne teploty 200 °C, dříve katalyzátor není aktivní. Povrch katalyzátoru má reakční vrstvu z titanu, wolframu a vanadu. AdBlue se nejprve rozloží na amoniak (čpavek) a oxid uhličitý. Drahé kovy a čpavek reagují se škodlivými oxidy dusíku a vzniká neškodný dusík N2 a voda.
Systém AdBlue se nejdříve rozšířil do kamionů, kam přišel s normou EURO 4. Tento systém dnes ale pronikl významně i do osobních vozů. Adblue se tankuje jen do vozů, které jsou tímto systémem vybaveny, nikdy tedy nesmí dojít k natankování Adblue přímo do nádrže paliva (nafty). Systém AdBlue se nejdříve rozšířil do kamionů, kam přišel s normou EURO 4. Tento systém dnes ale pronikl významně i do osobních vozů. Adblue se tankuje jen do vozů, které jsou tímto systémem vybaveny, nikdy tedy nesmí dojít k natankování Adblue přímo do nádrže paliva (nafty).
Spotřeba AdBlue je přímo úměrná spotřebě nafty. Záleží tedy na velkosti a hmotnosti vozu, trasách i na tom, zda auto často zastavuje nebo startuje. Obecně lze říct, že na 1 000 km jízdy ubude v nádrži osobního automobilu cca 1,5 l AdBlue. I když je spotřeba AdBlue přímo úměrná spotřebě paliva, samotný systém pomáhá spotřebu nafty snižovat. Pokud vozidlo není vyrobeno s tímto systémem, musí mít emise oxidů dusíku nízké už v okamžiku, kdy je palivo spáleno. To si paradoxně žádá víc nafty, takže emise NOx jsou sice nižší, ale CO2, a tím i spotřeba paliva, jsou naopak vyšší. Pokud má vozidlo systém AdBlue, může mít oxidy dusíku při spalování vysoké (a nižší spotřebu paliva) a jejich redukce proběhne až v SCR filtru. Úspora paliva může dle firmy Cummins být až 5 %. Existuje pouze jeden univerzální druh AdBlue kapaliny pro všechny vozy a normy EURO. Cena AdBlue se v roce 2021 pohybuje okolo 20 Kč za 1 litr. Spotřeba AdBlue je přímo úměrná spotřebě nafty. Záleží tedy na velkosti a hmotnosti vozu, trasách i na tom, zda auto často zastavuje nebo startuje. Obecně lze říct, že na 1 000 km jízdy ubude v nádrži osobního automobilu cca 1,5 l AdBlue. I když je spotřeba AdBlue přímo úměrná spotřebě paliva, samotný systém pomáhá spotřebu nafty snižovat. Pokud vozidlo není vyrobeno s tímto systémem, musí mít emise oxidů dusíku nízké už v okamžiku, kdy je palivo spáleno. To si paradoxně žádá víc nafty, takže emise NOx jsou sice nižší, ale CO2, a tím i spotřeba paliva, jsou naopak vyšší. Pokud má vozidlo systém AdBlue, může mít oxidy dusíku při spalování vysoké (a nižší spotřebu paliva) a jejich redukce proběhne až v SCR filtru. Úspora paliva může dle firmy Cummins být až 5 %. Existuje pouze jeden univerzální druh AdBlue kapaliny pro všechny vozy a normy EURO. Cena AdBlue se v roce 2021 pohybuje okolo 20 Kč za 1 litr.
Pro AdBlue je v automobilu určena speciální nádržka s modrýmvíčkem, která se velmi často nachází vedle hrdla palivové nádrže. Hrdlo nádrže pro AdBlue může být schováno i na dně zavazadlového prostoru pod krytem nebo pod kapotou motoru. Záleží na modelu vozu a značce. Pro AdBlue je v automobilu určena speciální nádržka s modrým víčkem, která se velmi často nachází vedle hrdla palivové nádrže. Hrdlo nádrže pro AdBlue může být schováno i na dně zavazadlového prostoru pod krytem nebo pod kapotou motoru. Záleží na modelu vozu a značce.
Kapalina AdBlue je citlivá na teplotu. Pokud si koupíte-li si Adblue v plastovém obalu, neskladujte ji v kufru vozidla. Podle společnosti Shell letní třicítky snižují obsah močoviny v roztoku. AdBlue z velké části tvořené vodou, proto v zimě hrozí zamrznutí (bod mrazu je - 11 °C). I z tohoto důvodu je nádrž a vedení AdBlue vyhříváno, aby bylo možné za každého počasí automaticky dávkovat roztok buď do výfukového potrubí, nebo před katalyzátor selektivní katalytické redukce (SCR). Kapalina AdBlue je citlivá na teplotu. Pokud si koupíte-li si Adblue v plastovém obalu, neskladujte ji v kufru vozidla. Podle společnosti Shell letní třicítky snižují obsah močoviny v roztoku. AdBlue z velké části tvořené vodou, proto v zimě hrozí zamrznutí (bod mrazu je - 11 °C). I z tohoto důvodu je nádrž a vedení AdBlue vyhříváno, aby bylo možné za každého počasí automaticky dávkovat roztok buď do výfukového potrubí, nebo před katalyzátor selektivní katalytické redukce (SCR).
Aditivum AdBlue je sice řazeno mezi neškodné látky, je však třeba se mít na pozoru před jeho reakcí s různými materiály. Při manipulaci s AdBlue postupujte opatrně, protože na některé kovy působí korozivně. Pokud při dolévání AdBlue polijete karoserii vozu, je třeba povrch ihned umýt vodou. Při kontaktu s textiliemi dojde k znečištění, které často nejde nijak odstranit. Pokud si AdBlue rozlijete v kufru, tak prostor opláchněte vodou, po vyschnutí krystaly AdBlue vysajte. Aditivum AdBlue je sice řazeno mezi neškodné látky, je však třeba se mít na pozoru před jeho reakcí s různými materiály. Při manipulaci s AdBlue postupujte opatrně, protože na některé kovy působí korozivně. Pokud při dolévání AdBlue polijete karoserii vozu, je třeba povrch ihned umýt vodou. Při kontaktu s textiliemi dojde k znečištění, které často nejde nijak odstranit. Pokud si AdBlue rozlijete v kufru, tak prostor opláchněte vodou, po vyschnutí krystaly AdBlue vysajte.
Výrobci aut s naftovými motory jsou neustále nuceni hledat způsoby, díky kterým budou jejich vozidla splňovat čím dál přísnější emisní normy. Jedním z nich je kapalné aditivum AdBlue, což je obchodní název pro 32,5% vodný roztok močoviny. Úkolem této kapaliny je snižování emisí oxidů dusíku ve výfukových plynech. Ačkoli se AdBlue dávkuje samo a není potřeba ho doplňovat příliš často, je dobré o jeho fungování něco vědět. Už proto, že když systém dávkování přestane fungovat, své auto jen tak znovu nenastartujete.
Technický název tohoto aditiva je Aqueous Urea Solution AUS 32 a jeho zavedení bylo nutné kvůli stále přísnější legislativě, která tlačí na snižování spotřeby paliv a škodlivých emisí. Nový naftový motor bez něj už prakticky nekoupíte. Norma EURO 6 totiž předepisuje maximálně 80 gramů NOx na 100 km (u osobních automobilů). Existuje sice mnoho způsobů, jak emise oxidů dusíku snižovat (vylepšení vstřikování paliva, přeplňování motoru, recirkulace výfukových plynů – EGR ventil apod.), ale bez SCR filtru lze předepsaných norem jen těžko dosáhnout (SCR = selektivní katalytická redukce).
Řídicí jednotka vypočítává optimální množství vstřikovaného AdBlue v závislosti na zatížení a otáčkách motoru. AdBlue se vstřikuje do systémů odvádějících spaliny, nikdy přímo do motoru. K reakci dochází v SCR filtru. K vstřikování močoviny dochází teprve, když katalyzátor dosáhne teploty 200 °C, dříve katalyzátor není aktivní. Povrch katalyzátoru má reakční vrstvu z titanu, wolframu a vanadu. AdBlue se nejprve rozloží na amoniak (čpavek) a oxid uhličitý. Drahé kovy a čpavek reagují se škodlivými oxidy dusíku a vzniká neškodný dusík N2 a voda.
Systém AdBlue se nejdříve rozšířil do kamionů, kam přišel s normou EURO 4. Tento systém dnes ale pronikl významně i do osobních vozů. Adblue se tankuje jen do vozů, které jsou tímto systémem vybaveny, nikdy tedy nesmí dojít k natankování Adblue přímo do nádrže paliva (nafty).
Na fotografii vidíte, kde AdBlue nádrž najdete