Repasované autodíly přímo od zdroje
search
Chcete poradit?
basket 0

0 Kč

V košíku nemáte žádné zboží

Výměna vadných vstřiků - proč měnit všechny najednou

calendar17.05.2022

timer8 min

userTomáš

Vadný vstřikovač se projevuje tak, že pouští buď příliš mnoho, nebo příliš málo paliva. Moderní automobily, které se pyšní vysokými výkony a nízkými emisemi, vyžadují dokonale přesné vstřikovače, které dokážou palivo dávkovat velmi jemně a zajistit jeho nejlepší rozprášení pro dokonalé spálení paliva. V článku se dozvíte, jak poznat, že máte vadný vstřikovač, a proč byste při poruše jednoho měli vyměnit všechny vstřikovače.

Common Rail vstřikovače


Systém Common Rail (CR) je dnes nejčastěji používaným typem vysokotlakého přívodu paliva do dieselových motorů. Umožňuje rozdělení funkcí vytváření vysokého tlaku a provedení vstřiku paliva. Díky tomu zajišťuje mnohem větší pružnost a přizpůsobivost vstřikovací soustavy vůči motoru ve srovnání s tradičními systémy s vačkovým pohonem. Protože palivo v zásobníku se nachází trvale pod vysokým tlakem, je možno vstřik libovolně upravovat vysíláním elektrických impulsů do vstřikovačů. Ovladač, který zásobuje proudem elektromagnetický ventil vstřikovače, zapíná trysku (začátek vstřiku). Po odpojení napájení, je vstřik ukončen. 
U CR systémů nové generaci je možné provést několika vstřiků během jediného pracovního cyklu motoru. To ovlivňuje snižování spotřeby paliva, zajišťuje tišší provoz motoru a nižší obsah nebezpečných látek ve výfukových plynech.



Common Rail vstřikovače

Ukázka kontroly vstřikovačů u nás

Vstřikovače Common Rail jsou vzájemně propojeny pomocí vstřikovací lišty (rail), aby byl zajištěn co nejrovnoměrnější chod motoru. I jeden poškozený vstřikovač má negativní vliv na funkci a životnost ostatních komponentů, což může vést k dalším nákladným poruchám. Často se stává, že po výměně pouze jednoho vstřiku se problém rychle vrátí, jelikož nevyměněné vstřiky mohou být také na hranici své životnosti. Díky tomu může dojít k přetížení a následnému poškození/vyzkratování právě vyměněného vstřiku. Což bude ve výsledku znamenat opětovný nákup, demontáž a montáž vstřikovačů. Tedy zbytečná ztráta času i peněz. Výměna vstřikovačů obvykle trvá několik hodin, čištění palivové soustavy, dosedacích ploch vstřikovačů výměnu filtrů a nové naprogramování řídicí jednotky. Výměnou celé sady vstřikovačů předejdete opakování celého kolečka.

Ukázka kontroly vstřikovačů u nás

Závady na vstřikovačích mohou být dvojího typu

  1. Zanesený vstřikovač - dávkuje málo paliva do válců, což vede ke slabým výkonům, pomalé akceleraci, váhavému chodu motoru a obtížnému startování.
  2. Mechanicky poškozený vstřikovač - protéká, pouští do válce příliš mnoho paliva, které se nestihne spálit. Vozidlo bude dýmit a spotřeba půjde nahoru.

Příčiny poškození vstřikovačů

Většina mechanických závad je způsobena přirozeným opotřebováním prvků přímo úměrnému počtu ujetých kilometrů.
Hlavní příčiny mohou být:

  1. Zanesený palivový filtr.
  2. Škoda na špičce vstřikovací trysky v důsledku nesprávného spalovacího procesu směsi.
  3. Neprofesionální úprava (chiptuning).
  4. Nesprávná montáž jednotky vstřikování paliva.
Testování vstřikovačů u nás

Chybové kódy vstřiků:

P0100 Hmotnost nebo objem vzduchu Porucha obvodu

P0213 Studený start Vstřikovač 1 Porucha

P0214 Studený start vstřikovací ventil 2 Porucha

P0215 Vypnutí motoru závady elektromagnetu

P0216 Časování vstřiku Řízení Porucha obvodu

P0261 Nízké napětí v ovládacím obvodu vstřikovací trysky 1. válce

P0262 Vysoké napětí v obvodu vstřikovací trysky 1. válce

P0264 Nízké napětí v ovládacím obvodu vstřikovací trysky 2. válce

P0265 Vysoké napětí v obvodu vstřikovací trysky 2. válce

P0267 Nízké napětí v ovládacím obvodu vstřikovací trysky 3. válce

P0268 Vysoké napětí v obvodu vstřikovací trysky 3. válce

P0270 Nízké napětí v ovládacím obvodu vstřikovací trysky 4. válce

P0271 Vysoké napětí v obvodu vstřikovací trysky 4. válce

Testování vstřikovačů u nás

Vysoká kouřivost jako projev vadných vstřiků

Projevy vadných vstřiků:

  1. Obtížné studené starty.
  2. Klepání motoru, nerovnoměrný chod motoru.
  3. Vysoká kouřivost - bílý nebo modrý dým z výfuku.
  4. Zvýšená hlučnost motoru.
  5. Vyšší spotřeba.
  6. Nižší výkon motoru ve vyšších otáčkách.

Vysoká kouřivost jako projev vadných vstřiků

Výměna jednoho nebo všech vstřikovačů?

Výměna jednoho vstřikovače může odvrátit příznaky související se selháním vstřikovačů Common Rail pouze v případě, že ostatní komponenty mají správné parametry. Velmi často se stává, že se opotřebují i ​​vstřikovače, které dosud nevykazovaly žádnou závadu a návštěva mechanika je opět nutná. Nicméně rozhodnutí o tom, kolik vstřiků by se mělo vyměnit, by mělo být učiněno po profesionální diagnostice vstřiků. Obvykle je nejlepší vyměnit všechny vstřikovače Common Rail současně, protože každý vstřik by měl vstřikovat stejné množství paliva do motoru při stejném tlaku. Pro správnou funkci vozu je nezbytná rovnoměrná distribuce paliva a udržování správného tlaku, proto výměna pouze jednoho komponentu povede k situaci, kdy parametry jeho provozu budou lepší než u zbytku vstřikovačů.


Kdy můžeme měnit pouze jeden vstřikovač?

Může se stát, že je poškozena pouze určitá konkrétní mechanická část vstřiku a ostatní vstřikovače jsou plně funkční a mají minimální opotřebení. Výměna všech vstřikovačů v tomto případě nedává smysl. Proto se při selhání vstřikovačů Common Rail vyplatí požádat o názor zkušeného automechanika s profesionální diagnostickou stanicí.


Jak dlouho můžete jezdit s poškozeným vstřikováním?

Opotřebované vstřikovače Common Rail jsou jen začátkem problémů a samy od sebe se nevrátí k plné účinnosti. Naopak. Způsobí ještě větší poškození. Porucha postihuje nejen komponenty vstřikovacího systému, ale také strategické části vozidla, jako je čerpadlo, turbodmychadlo, DPF filtr a dokonce i motor. Proto se s vadnými vstřikovači nesmí jezdit dlouhodobě, ale závadu odstranit co nejdříve – jakmile se na autě objeví první příznaky poruchy. Je třeba si uvědomit, že poškozené vstřikovače mohou nejen bránit jízdě, ale také zcela znehybnit řídící jednotku.

Je repase vstřikovačů někdy zbytečná?

Rozhodnutí ohledně repase vstřikovačů Common Rail by mělo být učiněno na základě parametrů, které vstřikovače vykazují během provozu. Proto je nejprve nutné provést důkladnou diagnostiku a testy, aby bylo možné identifikovat poškozené součásti. Stává se, že pouze dva vstřikovače ze sady jsou mimo provoz a zbývající vykazují odpovídající vlastnosti. Poté lze repasovat pouze tyto dva, ale je třeba si uvědomit, že životnost těchto vstřikovačů nebude jednotná, a to si zase vyžádá další návštěvu servisu. Navíc se vyplatí využít repasního procesu vstřikovačů Common Rail, protože díky němu dokážeme v krátké době obnovit správné provozní parametry komponentů.

Výměna jednoho vstřikovače často bývá začátkem procesu, kdy se postupně mění další vstřiky a mnohdy i čerpadlo, protože palivový systém je komplexním a na sebe navazujícím systémem. Můžete si ušetřit mnoho starostí, budete-li preventivními kroky předcházet problémům se vstřikovači. A pokud už závady nastanou, řešte je komplexně.