Tomáš poradí
+420 731 447 502
(Ve všední dny od 8:00 do 17:00)
16.11.2021
14 min
Tomáš
Dieslové vstřikovací čerpadlo ZEXEL VRZ
Druhá generace vozu Mitsubishi Pajero
Dalším problémem, který vyřadil z provozu dieselová Pajera (Shoguny, Montera) vyráběná mezi lety 1999 - 2007 bylo vstřikovací čerpadlo ZEXEL, které se často kazilo. Tím byly tyto skvělé automobily v podstatě odkázány do šrotu, jelikož nové čerpadlo ZEXEL stojí oficiálně přes 60 000 Kč. My nabízíme repasované čerpadlo, které se kvalitou rovná novému dílu a seženete ho o 20 000 Kč levněji než nový kus, který bývá navíc běžně beznadějně vyprodaný.
Rozdíl mezi prvními dvěma generacemi modelu Pajero a jeho následovníky je kromě neustále zvyšujících se výkonů motorů (připomeňme vyloženě slabý turbodiesel 2,5 73 kW) také v tom, že první generace měly žebřinový rám. Následující modely pak měly samonosnou karoserii a rám byl integrován pro vyztužení.
ZEXEL je japonská firma (úzce spolupracující s německým BOSCHEM), proto jsou její výrobky především ve vozech asijských výrobců. Na repasích čerpadlech ZEXEL řady VRZ naše společnost vyrostla. Byl to první výrobek, na kterém jsme celý náš repasní program, dnes čítající 200 000 produktů, vybudovali. REMANTE, mateřská společnost Autonormy, je dokonce oficiální dodavatel repasovaných produktů pro tuto automobilku na mnoha evropských trzích.
Naším repasním programem prošly od roku 2014 tisíce těchto čerpadel. Víme o nich naprosto vše. Naše repasovaná čerpadla jsou lepší, než původní nová. Častým problémem jsou rozlámané konektory, zadřené čerpadlo (špony produkující pístek) a vadná řídící jednotka čerpadla.
Vstřikovací čerpadlo ZEXEL VRZ se používal před nástupem vysokotlakého systému Common Rail pro motorizaci MITSUBISHI Pajero 3.2 DID (118 kW nebo na 121 kW). Příbuzné čerpadlo ZEXEL Covec se pojilo s motorem 2,5 TDI (73 kW, 85 kW, 98 KW, 115 kW) a bylo nasazeno v mnoha vozidlech pro vozidla jako jsou MITSUBISHI L200 třetí generace Pajera nebo model Ranger od Fordu. A protože byl devadesátých letech amarický Ford zainteresován i v japonské Mazdě, Tak se ZEXEL Covec používal i v pickupu Mazda B-Series. ZEXEL VRZ a ZEXEL Covec jsou si velmi podobné, proto v tomto článku popisujeme repasi jen jednoho z nich.
Vstřikovací čerpadlo ZEXEL VRZ z boku
Obě tato čerpadla osahují programovatelný čip EEPROM, který selhává. Hlavním problémem je však mechanické poškození nekvalitním palivem - zadření. Důvodem byl nevhodně zvolený materiál stěn pístku, který produkoval kovové špony. Na problém se přišlo třeba až po 5 letech používání vozidla.
Tento druh čerpadla je v podstatě elektromechanická pumpa s integrovanou řídicí jednotkou. Oproti starším čerpadlům, které byly řízeny čistě mechanicky, je tato generace horší, co se životnosti týče, protože problémy začínají při nájezdech 100 000 km a s jistotou selžou před dosažením 200 000 km. Blížící se smrt palivového čerpadla se projevuje škubáním motoru, výpadky výkonu a vynecháváním.
Někteří motoristé se snaží vyřešit problém s elektronickou řídicí jednotkou tím, že pumpu nahradí mechanicky řízeným vstřikovacím čerpadlem, které se využívalo až do poloviny 90. let. To není dobrý nápad, jelikože dojde ke zhoršení provozní charakteristiky automobilu (hlučnost, spotřeba). Navíc je potřeba vyměnit vstřikovače, naftové vedení a další komponenty.
Elektronicky řízené radiální pístové čerpadlo ZEXEL VRZ je považováno za nejslabší článek celého Pajera. Hlavní viník selhání tohoto čerpadla je nekvalitní motorová nafta a naftový filtr, který se nemění. Porucha čerpadla se obvykle projeví rozsvícením kontrolky check engine. V paměti chyb je to error 25 - porucha čidla předstihu.
Třetí generace offroad vozu Mitsubishi Pajero
Motor 4M41 je turbodiesel o objemu 3.2 litru a vychází ze základů motoru 4M40 s objemem 2.8 litru. Na trh byl uveden v roce 1999 a ve své původní podobě byl vyráběn do roku 2006.
Tento motor má hliníkovou hlavu se dvěma vačkovými hřídeli a 16 ventilů bez hydraulických zdvihátek. Výrobci zde použili přímé vstřikování paliva (proto zkratka DI ve jménu produktu) a nechybí ani turbodmychadlo.
Vstřikovací čerpadlo ZEXEL VRZ bylo nasazováno jen do roku 2006, pojilo se tedy jen ke druhé a třetí generaci modelu MITSUBISHI Pajero (nebo také Shogun či Montero). Následující generace měla jinou hlavu válců a vysokotlaký systém vstřikování systém Common Rail od firmy DENSO.
Řemenice klikové hřídele má tlumič s gumovou klecí, která má tlumit vibrace. Tento gumový tlumič může prasknout. Klec kladky se může během provozu zkosit, což potom vydává pazvuky při tření připevňovacích pásů. Pohon přídavných zařízení tedy často selhává. Alternátor a čerpadlo jsou poháněny dvěma klínovými řemeny. Kompresor klimatizace má svůj vlastní řemen. Všechny řemeny mají neautomatický mechanický napínák – řemeny je třeba pravidelně kontrolovat, všímejte si pískání řemenů. Pokud řemeny pískají i po dotažení, je třeba je nahradit.
Čerpadlo chladicího okruhu vydrží nájezd asi 100 000 km, potom začne mít vůle, což způsobuje rachot a vrzání. Turbodmychadlo MITSUBISHI 49135-03410 použité pro tento motor využívá jednodušší obtokovou regulaci a nebývají s ním problémy. Bez problémů najede 250 000 km.
Turbodmychadla, jako vidíte na fotce, jsou obecně jedním ze stěžejních sortimentů Autonormy. Sami si je repasujeme u nás v Opavě. Máme smlouvu s MITSUBISHI o dodávkách repasovaných autodílů. Rozumíme autům, jejich dílům i potřebám motoristů.
Červen roku 2000 s sebou přinesl pro motory Euro 3 4M41 elektronický škrticí ventil s EGRem. Tato klapka má za úkol zastavit motor při vypnutí zapalování, omezuje přívod vzduchu při volnoběžných otáčkách, což má vliv na snížení hluku motoru a lepší mísení paliva s výfukovými plyny.
ECU jednotka poruchu toho ventilu signalizuje kontrolkou na přístrojové desce check engine. Může se stát, že tento ventil zatuhne. Při opravách čerpadel ZEXEL Covec a VRZ spolupracujeme s týmem ECUservis.eu, který provádí opravy řídicích jednotek a dalších elektronických komponent aut.
Námi zrepasované turbodmychadlo
Motor 3.2 DID z vozu Mitsubishi Pajero
Ventily motoru nemají hydraulická zdvihátka, proto je nezbytně nutné co 15 000 km kontrolovat vůle ventilů, vůle výfukového ventilu smí být jen 0,15 mm.
Pohon motoru je kombinovaný, jednořadý řetěz pohání obě vačkové hřídele. Rozvodový řetěz má životnost 200 000 km, začne rachotit a potom selže. Pokud tedy motor rachotí na volnoběh, neoddalujte návštěvu servisu. Pro výměnu rozvodového řetězu je však třeba odmontovat hlavu válců, protože jinak není možné sundat řetěz z vačkových hřídelí.
U těchto motorů se jen zřídka objevuje prasklina v hlavě válců, což je indikováno vodní parou vycházející z výfuku a zároveň poklesem chladicí kapaliny. V tomto případě je nezbytně nutná výměna hlavy válců. Oprava svařením není možná. Pokud se zanesou mazací kanálky, znamená to zvýšenou spotřebu oleje a černý kouř z výfuku. Vzácně se přes těsnění hlavy válců dostane nemrznoucí kapalina do jednoho, či více válců.
Někdy je třeba vyměnit hlavu motoru kvůli opotřebení ventilů. Demontáž vstřikovačů je lepší nechat na automechanika. Vstřikovače vyčnívají z hlavy válců a dovedou provést dva vstřiky za jeden pracovní cyklus. K tomuto jsou vybaveny dvěma pružinami, které dokáží palivo vstřikovat buď při 180 bar nebo 240 bar. Dále tento motor trpí také na opotřebené pístní kroužky.
Novější Pajera (třetí generace od roku a novější) už přešly na systém Common Rail, takže čerpadla ZEXEL VRZ nemají.
Jsme specialisté na repasi. Repasujeme i technicky náročné díly, které konkurence neumí nebo nechce dělat. Na na vozy Mitsubishi Pajero můžeme nabídnout turbodmychadla, vstřikovače, hřebeny řízení a čerpadla servořízení v TOP kvalitě.
Rozebraný ZEXEL VRZ
Čerpadla Zexel VRZ trápí hlavně elektronická řídící jednotka a zadření samotného čerpadla.
U inzerátů bazarových vozů si dejte pozor, aby vůz nebyl shnilý nebo aby součásti diesel systému nebyli před smrtí.
Celkově hodnotíme tento motor jako relativně spolehlivý. Z 3.2l objemu poskytuje jen 118 kW výkonu, což je z dnešního pohledu downsizingovaných jednotek velmi málo. Výrobce tento motor skutečně předimenzoval, což je předpokladem pro vysoký nájezd.
Použitých motorů 3.2 DID je na inzertních portálech celá řada a ceny se pohybují okolo 20 000 Kč. Proč je cena celého použitého motoru vyšší než cena vstřikovacího čerpadla ZEXEL? Odpověď je velmi jednoduchá. Motor na celém Pajeru vydrží násobně déle než karoserie, která hnije, a čerpadlo ZEXEL, které bylo už od výroby citlivé na zadření, a prvovýroba již dávno neexistuje.
Motorů pro Pajero je nadbytek, čerpadel naopak nedostatek. Na českých inzertních portálech jsou nabídky na použitá čerpadla ZEXEL, které začínají na 5 000 Kč. Na takové nabídky si dejte pozor, protože čerpadlo bude téměř jistě na odpis.
Je dobré se ujistit, že kupujete opravdu repasované čerpadlo (jako provádíme my) nebo čerpadlo, které prošlo pouze výměnou jednoho vadného komponentu. Zde je samozřejmě nižší cena, ale záruka bezproblémového provozu to jistě není.
Naše nabídka autodílů se neomezuje jen na MITSUBISHI. Pro většinu značek osobních aut a kamionů máme skladem kvalitní produkty, které naleznete na našem webu.